Aplikace pervitinu
Piko43
Dobrý den chci se zeptat jestly když si aplikuji pervitin nosem a hned po tom kouřením tak jestly se mi prodlouží stav protože kouřím a mám stav max 2 nebo 3 hodiny a potom 3 hodiny dojezd ... Jo a jinak sem si vědom rizik a dopadu ale beru jen občas ne každý den a nehodlám přestat protože nejsem jako ostatní špíny kteří si dají venku a nevědí co dělají já si zakourim na alobal povídám si uklízím pak se jdu vysprchovat do vlažný vody lehnu do postele dám sluchátka a nikdo o mě nebi vzivote na mne nikdo nepoznal že sem sfetovanej protože já se i najim pak přichází 4dny detoxikace kdy jen ležím piju ovocný džusi jim ovoce a zeleninu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Piko43,
nejsem si jistá, jestli tomu dobře rozumím. Předpokládám, že nosem myslíte aplikaci šňupnutím, a kouřením myslíte inhalaci kouře pervitinu zahřátého na alobalu. Je to tak? Při správné technice kouření je tento způsob zdaleka nejefektivnější způsob aplikace. Droga vstupuje přímo přes plicní sklípky do okysličené krve a do oběhu. Dokonce účinek nastupuje o něco rychleji než při injekční aplikaci. Délka účinku závisí hlavně na množství vstřebané látky. Ta se v tomto případě (kromě obsahu látek v droze) odvíjí jednak od techniky kouření a třeba i stavu nosní přepážky a její schopnosti látku absorbovat. Délku účinku těmito způsoby aplikace ale příliš neovlivníte. Spíš můžete dbát na to, abyste byl před tím odpočatý. Samosebou pomáhá i dlouhodobá abstinence, která sníží vaši toleranci.
Pokud jde o vaši obhajobu, že jste si vědom rizik a nejste žádná špína, která si dá venku a neví, co dělat ... víte, ona většina lidí nezačíná užívat na ulici, ale často v dobré společnosti a při zábavě s přáteli, naprostá většina užívá celkem dlouhou dobu a při tom chodí do školy či do práce, rodina a přátelé často vůbec o braní netuší. Na začátku bývá často nějaká nespokojenost, nuda, touha zapadnou do party, cítit se líp, podat lepší výkon, být zábavnější a sebevědomější, přestat myslet na problémy. Většina lidí nezačne brát drogy jen tak, většinou je za tím něco víc. Tušíte, co je to u vás?
Řada lidí si projde jen nějakým kratším obdobím, kdy užívají. Pak se něco stane, nějak si uvědomí, že by to bylo nebezpečné, začne jim vadit nesvoboda, že zábava je vlastně jen s pervitinem, dostanou se do věku, kdy užívání přehodnotí, někdo jim dá jasně najevo, že to za to nestojí. Jsou lidé, kteří i s poměrně vysokou frekvencí braní dokáží skoncovat sami. Velká část to však nedokáže. Aniž by si toho všimli, najednou zjistí, že původní řeči, že přestanou kdykoli, kdy budou chtít a závislý vůbec nejsou, už nejsou pravda. Prostě se střízlivě cítí tak mizerně, mají tak obrovskou chuť si dát, že si se neovládnou. Nemusí být hloupí nebo nevzdělaní. Jenom droze postupně obětují zábavu, koníčky, přátele, rodinu,.., stanou se závislý. Většinou to trvá řadu měsíců, častěji však i let. Záleží na tom, o jakou drogu jde a s jakou mírou sebedestruktivity do toho jdou oni sami.
Krom toho, že se pohybujete na hraně zákona, každým užitím ohrožujete svoje vlastní psychické a fyzické zdraví. Rozumím tomu, že v tuhle chvíli, kdy vás užívání z nějakého důvodu baví, nejspíš o abstinenci neuvažujete. Ale není od věci vědět, co mě u drogy drží, co mě na ní láká, jak to s drogou chci mít za měsíc, za půl roku, za rok, za dva. Zkuste si stanovit hranice, za které nebudete ochoten jít (injekční aplikace, frekvence užívání, množství), nedovolte si přijít o koníčky, neužívající přátele, školu nebo práci. Dávejte si pravidelně delší pauzy, alespoň jednou za rok zkuste abstinovat od všech drog po dobu několika týdnů, třeba i dvou měsíců.
Dávejte na sebe pozor! A kdyby cokoli, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.