Fentanyl
Aleka
Dobrý den,
mám známého, který se mě ptal, zda nechci na své migrény, kterými trpím už několik let, zkusit fentanyl. Jemu to prý pomáhá, když mu je psychicky zle ačkoliv je to tedy určeno k léčbě nejsilnějších bolestí. Náplast si vyvaří a následně to vypije. Neužívá to tedy i.v.
Já jsem prohledala kompletně celý internet, snad všechny články a různé informace o fentanylu a nenašla jsem nic o tom, že by to bylo možné používat i na migrénu. (Během "studování" a hledání všeho kolem fnt, jsem se dostala až snad ke všem opiátum na světě, až po mandragoru a nemám slov...) Nakonec jsem se na youtube podívala na dokumenty o této droze a zhrozila jsem se.
Můžete mi prosím odpovědět, jestli je zde stejné riziko užívání fnt, i když to neužívá i.v., ale tento vývar prostě vypije? Má to v této formě užívání vůbec účinek nebo mě (doufám v to) jen tahá za nos? Jaká je možnost předávkování, když nikdy předtím opiáty neužíval (nevím o tom)? Nevím, jak silné náplasti k tomu používá, kolik mg obsahují, ale vzhledem k jeho psychickému rozpoložení si nejsem jistá, jestli to nemůže dopadnout nejhůř. Když jsem se ptala odkud tyhle náplasti má, odpověděl mi, že na netu se dá sehnat všechno. Tak jsem opět pátrala a byla jsem překvapená, že to lidi prostě jen tak prodávají přes inzeráty. (!!!!!)
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Aleko, zdravím Vás,
díky za důvěru.
Fentanyl, pokud se užívá jinak, než stanoví lékař, je jedním z nejnebezpečnějších syntentických opioidů vůbec, s výjimečným psychickým i fyzickým závislostním potenciálem, asi 100x účinnější než morfin.
Fentanyl se používá u lidí s chronickou bolestí či u pacientů s rakovinou, rozhodně se však nepředepisuje pacientům s bolestmi hlavy, nebo migrénou.
Fentanyl se váže na mí receptory v centrální nervové soustavě, což vyvolává velmi rychlý vznik závislosti i abstinenčních příznaků, zmírnění bolesti, euforii a utlumení dechového centra, což může vést k úmrtí.
V souvislosti s předávkováním Fentanylem umírá především ve Spojených státech, ale i celosvětově, stále více lidí.
Správně píšete, že při vyvařování náplastí nelze u tak účinné látky zdaleka určit dávku a o to víc je jeho zneužívání rizikovější.
Migrény byste měla řešit s lékařem, nebo lékaři a i tak buďte opatrná, existuje mnoho dalších, méně účinných léků, na kterých může při neuváženém předepisování a užívání vzniknout závažná závislost.
Člověka, který Vám radil tak šílenou věc, raději vypusťte z okruhu lidí, kteří by mohli mít na Váš život vliv a pokud nejste z nějakého důvodu spokojena s lékaři, kteří Vás mají v péči, změňte je.
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.