Dotaz - lecba
**de******
Dobry den, mam dotaz zdali je mozny nastup na lecbu pokud jsem zamestnany, jak se to resi skrz doktora a praci, zda me z prace rovnou vyhodej nebo jak.. a v praci asi musi vedet ze jsem nastoupil na lecbu z drog. zavislosti? Jak dlouho trva nez me prijmou na lecbu?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
pokud jste zaměstnaný a máte pracovní smlouvu, vystaví vám v místě, kam nastoupíte léčbu, neschopenku. Do nedávna se tedy na neschopence objevovalo razítko a podpis lékaře. Pokud lékař chtěl pacientovi vyjít vstříc, mohl použít razítko, kde není zjevné, že jde o oddělení závislostí, ale třeba jen danou nemocnici. Nyní jsou neschopenky vystavovány elektronicky. PSSZ nebo ČSSZ (Pražská správa sociálního zabezpečení nebo Česká ...) by vám měla být schopná říct přesně, co na neschopence je - většinou je to něco jako razítko nemocnice, nicméně netuším, jestli je na části pro zaměstnavatele i přesné oddělení, rozhodně tam bude jméno konkrétního lékaře (a jeho působnost lze jistě dohledat - ale stojí to zaměstnavateli za to?). Druhou možností je se domluvit na vystavení neschopenky se svým praktickým lékařem (asi bude chtít vidět, že máte domluvený nástup a následně si ho ověří). Zkuste to (narovinu mu sdělte, že se chystáte nastoupit léčbu, ale nechcete, aby to věděl zaměstnavatel) a uvidíte, jak vám odpoví. Důvod vystavení neschopenky (tedy diagnoza) by neměla být na neschopence dohledatelná.
Českou správu sociálního zabezpečení  - tel. 800 050 248
S pozdravem,
Gabriela Minařík.