tramal
Mates2477
Dobrý den.Před třemi lety,po zákroku srdce jsem začal užívat foxis.Trpím arytmiemi a foxis mi po zákroku pomáhal zklidnit psychiku a bolest.Bohužel jsem se tímto propracoval k závislosti.Užívám denně cca 3-3,5 foxisu.Podaří se mi vždy stáhnout ho na dva denně,ale bohužel do měsíce je vše zpátky.Snažil jsem se vyhledat odbornou pomoc,ale bohužel je to větší problém,než bych čekal.Na to,že žiju v Brně,mi bohužel všude řekli že neberou,nebo ani neodpověděli.Nevíte někdo,na koho se obrátit,aby mi dokázal pomoci a neodmítl mně?Chtěl bych se z foxisu dostat,neboť už mám bolesti břicha a hlavy a foxis bych nejraději definitivně zahodil dřív,než mne totálně zničí.Díky moc.Mates.

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
3 roky na tramadolu je poměrně dlouhá doba - jednoznačně dostatečná pro rozvoj návyku a silné fyzické závislosti - a to i v případě poměrně nízké dávky, kterou užíváte (obvyklou zahajovají dávkou přípravku Foxis jsou totiž 2 tablety denně a dávkou maximální je celkem 8 tablet). Z tohoto hlediska je Vámi užívaná denní dávka stále poněkud malá, možná dokonce zvládnutelná i při ambulantní detoxifikaci (při současné intenzivní podpoře nejen farmakologické).
To co jste výše popsal jsou typické vedlejší příznaky užívání tramadolu. Bolesti hlavy při užívání tramadolu jsou častým, nevolnost dokonce velmi častým nežádoucím účinkem. Už z tohoto důvodu bych Vám doporučil dlouhodobé užívání Foxisu ukončit. Dalším důvodem k ukočení je i Vaše arytmie, u které by mohlo být užívání tramadolu dokonce kontraindikací. Tramadol způsobuje někdy poruchy kardiovaskulární regulace (hrozí např. náhlý kolaps při změně polohy ze sedu do stoje) nebo ovlivnění oběhové
regulace (např. bušení srdce, zrychlená srdeční činnost). Často Vám naměří vyšší tlak krve při vyšetření a zvláště bych se obával zvýšené pohotovosti organismu pro vznik křečových stavů a tzv. serotoninového syndromu, který vzniká v kombinaci s jinými léky a který může vést k tzv. prodloužení QT intervalu - tam je riziko arytmií opravdu velké.
Pokud jste schopen se dostat na 2 tablety denně bez cizí pomoci, jste v podstatě schopen sám snížit na minimální účinnou dávku. Avšak je známo, že i v běžně užívaných léčebných dávkách může tramadol vyvolávat při vysazení abstinenční příznaky - možná proto nejste schopen snížit pod ty 2 tablety denně, protože se dostáváte na hranici, kdy Vám začíná být opravdu zle. Abstinenční příznaky jsou podobné těm, které se vyskytují po vysazení opiátů, a mohou běžně zahrnovat agitovanost, úzkost, nervozitu, nespavost, hyperkinezu, třes a gastrointestinální problémy. Ostatní nežádoucí účinky (pozorované zvláště při vysazení dlouhodobě užívaného tramadolu) zahrnují i panické záchvaty, těžké stavy úzkosti, halucinace, parestézie, tinitus a neobvyklé poruchy CNS (např. zmatenost, bludy, depersonalizace, derealizace, paranoia).
Z tohoto hlediska a zvláště pro možné kardiovaskulární komplikace a tím pádem vyšší potřebu odborného lékařského dohledu bych Vám proto doporučil spíše dostatečně dlouhou a šetrnou ústavní detoxifikaci, kde Vám Foxis opatrně a postupně vysnižují (za podpory symptomatické léčby psychofarmaky) bez rizika vedlejších komplikací a kde budete v chráněném prostředí s možností cítit se bezpečně při vzniku psychické nepohody.
Zároveň Vám doporučuji řešit Váš problém se závislostí na tramadolu i jinou než čistě medikamentózní/lékařskou cestou. Vhodná by byla i psychoterapie. Bohužel nepíšete, kde jste při hledání pomoci neuspěl. Doporučil bych Vám tedy návštěvu nějaké psychiatrické ambulance zaměřené na léčbu závislosti (tzv. AT ambulance) po propuštění z ústavní detoxifikace. Rehabilitace z drogové závislosti (byť je způsobena lékařem předepisovanými léky) je dlouhodobý proces a zotavování je většinou nelehké a komplikované. Kam se můžete v Brně obrátit přikládám v odkazu níže:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=5&st=&r=4&d=&c=#result (DETOXY)
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=14&st=&r=4&d=&c=#result (AT AMBULANCE)
V případě dalších dotazů se neváhejte ozvat.
S pozdravem
Petr Přibyl