2 část dotazu X kombinovaná závislost X Petr Přibyl
Nikol
Krásný den
V prvé řadě bych moc chtěla poděkovat za tak obsáhlou odpověď. A pokusím se přiblížit stav mého klienta.
a) klient má emočně nestabilní poruchu, encefalopatií, toxická psychóza ( nejsem zdravotník,ale ta se zřejmě projevuje právě, když to přežene), schyzofrenii ( ty stavy má zřejmě taktéž , když to prepiskne) ,deprese. V minulosti po fentanylu a zřejmě i kombinace jiné drogy si přivodil epi záchvat grandmal. Po tramalu mi popisoval právě ty křečové stavy celého těla a zažíval to první dny hospitalizace v Opavě,kde skončil hlavně kvůli toxické psychóze. Bohužel po 14 ti dnech byl propuštěn. Ještě v den příjezdu domů si dal tramal. Druhý den jsem za ním přišla na schůzku a dal mi sám od sebe tramal a poprosil mě,zdali ho zlikvidují. Neměla jsem tušení,že to s ním je tak zlé. Ani ne týden od hospitalizace se vrátil k pervitinu ( nitrožilně) , naštěstí se mi svěřuje a povídáme si o tom. Vím,že se chce vyléčit,ale je to složitý klient. Drogy bere víc jak 7 let s většími přestávkami ( např. 4 měsíce čistý)
Nicméně je to klient, který má obrovské rodinné zázemí. Pochází z váženější rodiny tady z města. Člověk bez dluhů a potíží. Zařazení zpět do života by měl dle mě jednoduché, jenže se bojí.
PS: v té Opavě byl hospitalizován po toxické psychóze následkem užití více druhů drog.
Děkuji za odpověď. Uvažovala jsem,jestli vás mohu oslovit i na sociální síti,kde jsem na vás narazila. Pokud budete s tím souhlasit a jestli mě napadnou nějaké dotazy,mohu se na vás obrátit tam popř. Email?
Moc moc moc Vám děkuji Petře
Nikol

Odpověděl: Petr Přibyl
Zdravím Vás, Nikol!
Jsem rád, že se Vám má odpověď líbila, a omlouvám se za opožděnou reakci na doplnění Vašeho dotazu, neboť jsem byl na dovolené. A nyní k Vašemu klientovi:
Je patrné, že má velmi velkou psychiatrickou zátěž. Již samotná emočně nestabilní porucha osobnosti může být do jisté míry "invalidizující" na celý život (zvláště pokud se jedná o těžkou formu). Ale dá se s ní žít +/- normální život, pokud se s ní dlouhodobě terapeutickým způsobem pracuje. Ale lidé s touto poruchou osobnosti to nemají obvykle v životě lehké. Řekl bych, že i pokud dojde k zaléčení ostatních poruch (schizofrenie, závislost atd.), bude mít Váš klient nějaké reziduální problémy, které se však (jak jsem již řekl) dají zvládnout. Pokud budete s klientem nadále pracovat, doporučil bych Vám si něco o této poruše osobnosti přečíst - možná pak snáze porozumíte tomu, proč se klient chová právě tak, jak se chová. Závislost na omamných a psychotropních látkách (OPL) je pro tuto poruchu velmi typickým sekundárním doprovázejícím jevem (problémem).
Dalo by se uvažovat o tom, že projevem velké emoční nestability u této "hraniční poruchy osobnosti", je právě malá schopnost zvládat své vlastní emoční stavy a pramalá zdatnost odolávat vnitřním impulzům - výsledkem je potom často nezvládnuté (nekontrolované) užívání drog, které nemocnému s touto poruchou vždy něco terapeutického poskytuje (tzv. teorie sebemedikace). Ať už to je jakákoliv forma úlevy od neblahého duševního stavu, zkrátka to částečně a chvilkově klientovi pomáhá (např.: vyšší sebevědomí a dočasné zlepšení kognitivních funkcí včetně ADHD u pervitinu, lepší schopnost relaxace a únik do vnitřního světa fantazie u marihuany a "odstřihnutí se" od emočního prožívání včetně chvilkového zbavení se bolesti včetně té psychické pod vlivem tramalu). Obrazně řečeno se klient "obalí brněním" (změněným psychickým stavem) z návykových látek, aby si nemusel vnější a pro něj zraňující svět připouštět příliš blížko (až na úroveň vlastního prožívání), a obražně si uvnitř sebe žije svůj vlastní paralelní život v bezpečí "chemické ulity či nějakého kokonu z drogového světa".
A právě následkem tohoto pokusu o kompenzaci poruchy základní (pomocí sebemedikace drogami) dochází u lidí s touto poruchou osobnosti následně k rozvoji pochuch dalších - jejichž nejtypičtějším zástupcem je právě deprese nebo toxická psychóza způsobená nejčastěji užíváním pervitinu nebo i chronickým užíváním vyšších dávek THC.
V drtivé většině případů ovšem toxická psychóza brzy odezní po přerušení užívání drog. Někdy je potřeba krátkodobá hospitalizace a medikace antipsychotiky, ale často stav odezní i spontánně sám od sebe, pokud se zabrání dalším intoxikacím OPL. Nevím, jak dlouho má klient schizofrenii, ale pokud užívá drogy již 7 let, je dost dobře možné, že schizofrenii nemá - často se totiž projevy jejího paranoidního typu pletou právě s toxickou psychózou, jejíž průběh je krátkodobější a někdy "divočejší". Je dost dobře možné, že jde u klienta spíše o několik za sebou jdoucích atak (vzplanutí) samostatných toxických psychóz než o dlouhodobé chronické procesuální onemocnění (schizofrenie je dlouhodobě se vyvíjející proces, při kterém se postupně celkově mění kvalita myšlení pacienta).
Pokud tomu tak je, je nesmírně důležité, aby tato fakta věděl i klientův ošetřující psychiatr, protože pokud klient již 7 let takřka nepřetržitě užívá OPL, neměla by se schizofrenie diagnostikovat a např. by klient v horizontu 6 měsíců po zanechání užívání neměl ani absolvovat psychotesty pro možné zkreslení výsledků vyšetření. Možná má tedy klient zbytečně mnoho diagnóz právě z důvodu nepřehlednosti a možného zkleslení vyšetření pro neznalost příčin jeho symptomů.
Z dalších věcí, které jste vyjmenovala, je deprese typickým projevem "dojezdu" (doznívající intoxikace a následného chybění drogy) po pervitinu. Při chronickém užívání marihuany se taktéž vyskytují poruchy nálady ("rozlady", depresivní propady), ztráta zájmu, nesoustředěnost, ztráta schopnosti se radovat atd.
Křečové stavy jsou, jak jsem již minule naznačoval, typické při odnětí opiátů. Epi záchvaty po fentanylu nejsou výjimkou a myslím, že Váš klient měl během hospitalizace v Opavě fyzický odvykací stav po tramalu, který se právě projevuje i tendencí ke křečovým stavům (+ nezapomínejte na THC a pervitin, které také samy o sobě snižují práh pro vznik křečí). Není mi ovšem jasné, z čeho má Váš klient encefalopatii. Často bývá způsobená poškozenými játry, která již nezvládají odbourávat toxiny, které pak poškozují mozek.
Nakonec bych rád dodal, že je pro úspěšnou soc. rehabilitaci moc dobré, že má klient obrovské rodinné zázemí a že je bez dluhů či dalších potíží. Určitě bych se pokusil o maximální spolupráci rodiny při klientově rehabilitaci, možná bych zkusil nějaké rodinné poradenství či jinou práci s rodinou (např. rodinná terapie či zasíťování rodiny s organizacemi, které pomáhají rodinám duševně nemocných, aby měli kam chodit pro pomoc oni sami). Ale ještě důležitější je, aby klient začal úspěšně absinovat, podstoupil úspěšnou léčbu závislosti a poté se pokusil nějak pracovat se svou poruchou osobnosti (k tomu je právě dobrá i ta rodinná terapie). Možná, že pokud klient přestane s drogami, nebudou toxi psychózy a zmizí i ta (možná nedobře diagnostikovaná) schizofrenie a přidružené deprese. Jde o to, jak klienta úspěšně namotivovat na léčbu. V léčbě by se ale možná mohl přestat bát plného návratu do běžného života, měl by tam čas přemýšlet a cítil by se v bezpečí i bez drog.
Snad jsem Vám vyčerpávajícím způsobem odpověděl na všechno, co byste potřebovala vědět, abyste mohla s klientem lépe pracovat. Pokud Vás přesto ještě něco napadne, piště sem do poradny dál. Sice mě potěšilo, že jste na mě narazila na soc. síti, ale neměli bychom zodpovídat dotazy soukromě - navíc naše odpovědi slouží i jako modelové odpovědi/postupy pro jiné tazatele s podobným problémem.
Každopádně Vám přeji mnoho úspěchu s Vaším klientem, nevzdávejte to a mějte odhodlání i naději.
S přátelským pozdravem,
Petr Přibyl