Hulim 25 let denne - co muzu cekat kdyz prestanu
Tomas
Dobry den,
hulim skunky prez 25 let, kazdej den. Gram a vic , den co den.
Ted jsem se rozhodl ze skoncim, trpim celkem dost na zmeny nalad, kdyz nejsem pod vlivem a rozhodl jsem se ze s tim seknu protoze mi to zasahuje do vezneho zivota a to mi vadi.
Muj dotaz zni zda je lepsi prestat ze dne na den nebo postupne snizovat a behem mesice to snizit na 0
Po psychicke strance se citim fit, depresemi netrpim, nicmene 25 let je dlouha doba a mam trochu obavu co me ceka.
diky za reakci
tj

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Tomáši,
rozhodnutí, jak s přestáváním - jestli ráz-naráz nebo postupně, bude na vás. V praxi - pracuji již několik let na www.koncimshulenim.cz, se setkávám s oběma přístupy, a každý má své výhody i nevýhody. A to ještě mluvím o většině, nemusí to platit zdaleka vždycky a u každého.
Při přestávání naráz to bývá prostě trochu náraz - člověk může mít problémy s usínám, spaním, budí se s živými sny nebo i nočními můrami, nebo vůbec nespí (myšleno třeba spí jen pár hodin denně) a je vyřízený, unavený, nic se mu nechce, nebaví ho, má chutě, bývá náladový a hlavně neví, co s volným časem a co ve chvílích, které věnoval hulení. Výhodou je, že to máte prostě do pár dní, týdnů za sebou. Většinou trvá to nejhorší cca týden až dva. Někdo to má tak, že když se rozhodne, a změnu trochu naplánuje (aby věděl, co s časem a co když bude mít chuť, vyhodí hulení, smaže kontakty apod.), případně to spojí s další změnou (stěhování, dovolená, změna práce apod.), vychází to a najednou po pár dnech vnímá neuvěřitelnou euforii, že se daří. Další vlna chutí může přijít v momentě, kdy se nehulení stane denní rutinou a už člověka tolik netěší samotný fakt, že sám nad svou závislostí vyhrál. Může to být i po dvou až čtyřech měsících, ale také to přijít nijak markantně nemusí.
Přestávání postupně má jednu obrovskou nevýhodu - všechny ty nepříjemné věci pociťujete sice v menší míře, ale tak nějak se to celé "vleče" a protahuje. Takže potíže s náladami a nespavostí nejsou tak silné, ale hlavně vleklé. Výhodou může být právě to, že se vyhnete té prudké změně.
Někdy si lidé vyzkouší postupné omezování a pak přejdou do rychlé akce. Nebo z větších dávek snižují postupně, častěji spíš tak, že společně s klesajícím množstvím posouvají prvního jointa na pozdějiší hodinu, nebo prostě vynechávají alespoň ty jointy, které pro ně jsou ty nejméně podstatné. I tak na konci přijde to rozhodnutá, utnutí. A vzdát se představy dalšího jointa může být těžké ať už jich hulíte denně deset, nebo jednoho.
Potud alespoň zprostředkovaně a v krátkosti zkušenost našich klientů ze zmiňovaných stránek. Snad pro vás bude inspirací. Dalším doporučením bývá krom plánu, i sledování toho, co se doopravdy děje (třeba formou deníku) a mít někoho, s kým mohu o všem mluvit. V neposlední řadě na spaní doporučuji popíjení meduňky a dodržování spánkového desatera (prostě pravidelný režim bez ohledu na víkend, dost fyzické aktivity, málo energynápojů a kávy večer, nemučení se - když to nejde, jdu se učit japonsky, nakonec prostě usnu... apod.).
Budu ráda, když se ozvete, jak jste se rozmyslel, případně jak se situace vyvíjí. A kdybyste měl zájem, zavítejte na stránky - zde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.