Marihuana
Paja
Dobrý den,přítel kouří marihuanu. Máme jednoho zdravého 3leteho syna, pritel před početím 3mesice nekouril pak zase bohužel začal. Jako otec je vzorný, chodí do prace,koupili jsme a předělali vlastními silami rodinný domeček a doma máme taky idilku.Pak jsem neplánovaně otěhotněla (tudíž během toho co přítel kouřil marihuanu) narodil se nám dalsi chlapeček, bohužel jsme v genetickém řešení pro chromozmalni vadu, v podstatě jen hledají jaký syndrom ma, je podezření na kabuki syndrom. Chci se zeptat jestli mu nemohla marihuana poškodit DNA u sperma. S neplodnosti jsme problém neměli,u prvního syna se povedlo hned napoprvé. Ja sama nepijí alkohol ani nekouřím. Prosím o skrytou komunikaci, děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Pájo.
Obávám se, že je to otázka spíš na odborníka/odbornici z oblasti klinické genetiky.
Co jsem vyčetla o Kabuki syndromu, je pro něj typické, že vzniká obvykle tzv. „de novo", tady že mutace vznikne u původně zdravého jedince někdy během raného embryonálního vývoje. Může také vzniknout při vývoji spermie či vajíčka zdravých rodičů. Lidský genom není „neomylný" a mutace vznikají s určitou frekvencí u každého z nás. Většina buněk s mutacemi zaniká, ale některé přetrvávají a dál se množí. Je to z velké části na náhodě, na jakém místě vzniknou a kdy a jaký to bude mít ve finále dopad na naše zdraví nebo na zdraví našich dětí (když mutace vznikne v buňkách, ze kterých se vyvinou vajíčka nebo spermie).
Pájo, je možné, že teď máte velkou starost, co s vaším synem bude a hlavou se vám honí spousty otázek. Já doufám, že s vámi někdo celou situaci v klidu probere a zodpoví aspoň ty nejdůležitější otázky. Že budete mít trochu jasnější vizi do budoucna a zase pevnější půdu pod nohama. Odborná podpora v takových situacích sice není naší doménou, ale pokud byste nějak tápali, rádi vám pomůžeme najít vhodné kontakty.
Držte se! A kdyby něco, ozvěte se!
Zdravím vás i celou rodinu
T.E.