Jak poznam ze si manzel vzal kokain?
Naivka
Dobry den. Chci se zeptat jak mohu poznat, ze manzel uzil kokain, kdyz mam podezdreni pouze vyjimecne, cca jednou za 4 mesice? Manzelovi je 35 let, jsme spolu 3 roky a mame rocni dceru. Manzel je sice trochu cholerik, ale jinak zodpovedny, hodny a empaticky clovek, naprosto skvely otec s velmi dobre placenou a narocnou praci. Nez jsme se s manzelem dali dohromady, byli jsme dlouholeti pratele. Vedela jsem, ze si obcas da kokain od jeho byvale pritelkyne, ale on se mmou tehdy o tom nikdy nemluvil protoze vedel, ze odsuzuji, snad jen krome obcasneho uzivani marihuany, vsechny drogy. Kdyz jsme se dali pak dohromady, mluvili jsme o tom, ze bych to nesnesla, hlavne kdyby mi v tom lhal. Na zacatku vztahu se zaprisahl , ze by mi to nikdy neudelal a ze uz ma tohle obdobi za sebou. Jenze posledni rok a pul, kdyz nejsem jednou za cas vyjimecne doma tak mi prestane vecer zvedat telefon a komunikuje jen omezene po sms a kdyz se druhy den vratim domu, zjistim, ze nesel do prace (ze sve pozice si to muze dovolit a navic jsem si vzdy rikala, ze si proste potrebuje taky nekdy od vseho odpocinout), doma je zamceny, zatazene zavesy (coz nedelame, kdyz je nekdo doma), celou noc a druhy den nic nejedl, prospi uplne cely den, nekomunikuje a ma neskutecme zarudle oci. Nejdriv jsem si myslela, ze se treba jen vecer predtim opil a paril do rannich hodin na pocitaci. Ale jeho kocoviny uz znam a tohle je jine.... Je to par let, co jsem zila s partnerem, ktery kokain uzival pomerne hodne a ja o tom nemela ani tuseni a zjistila jsem to az po rozchodu, takze se da rict, ze jsem v tomhle ohledu bohuzel takova naivni a nezkusena blbka, ale uz ji nechci byt a chci alespon vedet pravdu. Predem vam mockrat dekuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Naivko,
díky za dotaz i za důvěru a omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Jestli tomu dobře rozumím, máte poslední rok a půl pocit, že manžel cca jednou za 4 měsíce užije kokain. Bývá to v době, kdy nejste doma. Večer přestane reagovat, resp. odpovídá pouze sms a nezvedá telefon, máte pocit, že večer a den nejí, když dojedete domů je doma se zataženými závěsy, pospává, většinou ani nejde do práce a m á zarudlé oči. V minulosti jste měla vztah, kde jste si užívání nevšimla. Nyní bysttet ráda věděla pravdu. Nicméně na začátku vzahu jste si poměrně jasně řekli, že je pro vás užívání ale i lhaní kolem užívání nepřijatelné. V případě, že manžel užívá, může se cítit tedy tak trochu v pasti - jestli vás nechce zrtatit, nesmí nic říct, možná byste odešla, jestli chce dále užívat, nemůže o tom s vámi mluvit, protože to odsuzujete a nejspíš byste odešla. Byla by pro vás varianta, že jednou za 4 měsíce užije kokain skousnuttelná? Jestli ano, za jakých podmínek? Jesli ne, co by se dělo, kdyby se přiznal? Hnala byste ho do léčby? Trvala byste na testech a na tom, aby neužíval?
Chci tím říct, že by možná bylo dobré ujasnit si, co a za jakých podmínek jste ochotná tolerovat, a hlavně co se stane, pokud zjistíte, že vám manžel lže, nebo naopak přizná, že užívá. Nemluvě o tom, že může jít i o něco zcela jiného. Někdy může pomoci zajít si o všem promluvit do poradny, kde si promluvíte o celé situace dopodrobna a promyslíte, jak s manželem mluvít tak, abyste se nedostali do neproduktivního konfliktu, hádky, kdy se budete osočovat, dávat ultimáta nebo vyhrožovat si a citově se vydírat. Ono někdy satčí říct v pár větách sama za sebe, jak situaci vidím - tak jak jste ji třeba popsala i v dotazu, držet se toho, čeho si všímám a co je zjevné, zmínit své obavy a hypotézy, i co byste potřebovala. Nečekat žádné rychlé řešení, spíš dát muži čas si vše promyslet, sama vědět +/- co chci a domluuvit se, kdy si promluvíme více. A když to nejde, zajít do poradny společně. Co vy na to? Kdyby vám taková pomoc dávala smysl, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Jinak se můžete alespoň podívat na odkaz zde - s radami, jak hovořit s dítětem (ale lez to bez obtíží převézt i na partnera), mám-li podezření na užívání drog.
Budu ráda, když napíšete, jestli vám nějaká část odpovědi byla k užitku, nebo se ozvete, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním hodně trtpělivosti,
Gabriela Minařík.