Kombinácia
Laci
Neviem,predchádzajúca otázka je asi dosť podobná mojej.Ako abstibujuci gambler beriem antidepresíva a lieky na potláčanie serotonínu Prvý raz som užil nosom aj fajčením pervitín,myslel som že v tomto živote aj posledný.Nepoznal som pervitín, sám som ho ani nehľadal,bol mi ponúknutý tak som sa nechal presvedčiť a...Nemal som ani tušenia že sa potom ani nedá spať...Lieky som mal tak som užil veď po nich som bez problémov vždy zaspal.Keby som bol vedel...Na 5metrov vzdialené WC som musel prejst5 na tri krát pretože po troch krokoch, nával krvi do hlavy,musel som sa pridržiavať stien pretože keď som na to WC došiel a zastal bolo to ešte horšie.Tlakomerom som si meral tlak,neviem či ten tlakomer bol ok pretože mi práveže nameral strašne nízky tlak a pritom som mal pulz asi 150 alebo aj vyše, už sa nepamätam.Do večera som "zomieral" v posteli" pretože som bol presvedčený že rána sa nedozijem.Co som mal spraviť? Išlo o život?Za odpoveď ďakujem.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý deň.
Kombinovať antidepresíva a pervitín može skončiť smrťou, je to velmi nebezpečná kombinácia. Nepíšete, aké presne lieky užívate, ale predpokladám, že pravděpodobně niečo z inhibitorov spätného vychytávania serotoninu. Všetky antidepresíva ovplyvňujú nielen serotonín, ale aj ostatné mediátory ako adrenalin a noradrenalim, dopamin. Pri kombinácií pervitinu a antidepresív može dojsť k hypertenznej kríze. Je to závažný stav a može skončiť smrťou. Príčinou je enormné zvýšenie adrenalinu a noradrenalinu, ktoré vedie k rýchlemu zvýšeniu tlaku, ktoré može poškodit orgány či dokonca može nastať orgánové zlyhanie. Je to akútny stav, ktorý vyžaduje liečbu. Domáce tlakomery sú nepresné a zrychlený pulz patrí k hypertenznej kríze, motanie hlavy znamená, že srdce nezvláda regulovať krvný tlak a bezprostredne hrozí riziko poškodenia orgánov (napríklad zlyhanie ladvín, oslepnutie a podobne). Ďalšia komplikácia, ktorá može nastať pri kombinácii antidepresiv a pervitínu je serotoninový syndrom. Ten može mať ľahký priebeh alebo može byť vážny a smrtelný. Mechanizmom je zvýšenie serotonínu, takže vzniká akási "otrava" serotonínom. Opäť, je to vážny stav, nie je výnimočné fatálne zakončenie.
Pokiaľ ale užívate antidepresíva zo skupiny MAO inhibítorov (napríklad AURORIX), tak nesmiete kombinovať s pervitínom v žiadnom prípade!! Riziko je veľmi, veľmi vysoké.
Ideálně by bolo, keby ste nekombinoval antidepresíva s pervitinom. Pokiaľ ale chcete si dať pervitín, tak je nutné, aby bol dvojtýždňový odstup od posledného užitia antidepresív a aplikáciu pervitínu. Nestačí vysadiť lieky len v ten deň či deň pred tým, vrámci minimalizovania rizík je nutný 2 týždňový odstup!
S pozdravom,
VP