Kamarád bere pervitin
Marta
Dobrý den, můj kamarád užívá pervitin. Trvá to nejspíš rok. Nevím jak předtím, teď ho prý užívá nitrozilne. Drive to byly pouze cigarety a tráva, tak jsem ho poznala. Hodný kluk, dobrý kamarád, pomahal mi když mohl. Asi proto teď citim, ze bych mu to mela vratit. Nejsem ta co by neměla radit, sama s žádnou zavislosti problem nemam. Tim spíš si myslim, že by ve mě mohl vidět, ze mu dokážu pomoci. Nevím úplně příčinu. Doma mel s rodičema obcas dohady. Je pravda ze nemel moc stanovené hranice, obcas jsem poznala že lze a priznaval se ze krade, predtim nez ho uzival. Pokusil se jednou o sebevrazdu drive kvůli holce. Pak byl v klidu. Najednou zacal experimentovat s kokainem a dal už nevím. Ted uziva piko v tomto obdobi jsem ho videla dvakrat. Jednou to se na me koukl a utekl pryc ani nepozdravil. Malem jsem ho nepoznala. Po nejake dobe jsem se s nim sesla cca mesic dva poté . Byl vyhubly v obliceji i na tele. Bojim se toho jak vypada ted.. Jestli je v poradku. Mam ho opravdu mooc ráda a mam o nej strach, ale asi jako jediná z jeho drivejsich kamarádů. Ted se bavi s divnyma lidma... Co taky berou. Byvaly kamaradi bud taky berou nebo na nej kaslou, ale ja vim, že kdybych měla takovy problem taky bych nakonec byla ráda že me chce nekdo pomoct. Nechci ho urazit. Vim ze musi chtit on sam.. Ale zatim si ani nepriznal že je něco asi špatně. V kontaktu jsme pouze pres internet a to malokdy tam je, protože nema už ani mobil. Bydli na ubytovně se starsi holkou nebo pani, ale jsem si celkem jistá, že na tom bude podobně. Byli jsme blizci přátelé, dřív u nas travil hodně času, jeden čas i bydlel.bohuzel co jsme se odstehovali z města. Nema práci, zrejme zije ze dne na den a sjizdi se. Jsem uz bezradna. Dala jsem mu dost najevo ze tu pro nej jsem at se deje cokoliv. Zatím už tak půl rok žádná odezva.. Boli me to. Co mohu dělat vic? Kamarad rikal ze uz bych ho nepoznala.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Marto,
díky za dotaz a omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Jestli tomu dobře rozumím, trápí vás, že kamarád užívá drogy. Ráda byste mu pomohla, ale vlastně se moc nevídáte a i přes internet jste jen ve sporadickém kontaktu. Kamarád sám nemluví o tom, že by o nějakou pomoc stál a i podle toho, co říkáte, si vlastně sám žádný problém nepřipouští. Přesto máte pocit, že byste mu měla pomoci, oplatit pomoc, kterou poskytoval dříve on vám.
Na vašem místě bych byla v pomáhání opatrná hlavně pro to, abyste se sama nedostala do problémů. Pomáhat druhým je bezesporu šlechetná záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápít, nemá takové pomáhání smysl. Pouze se tak stanete další obětí závislosti, byť tou, která neužívá, tedy tzv. spoluzávislou. Takže pokud chcete pomáhat, držte si hranice, chraňte se, nezapomínejte na sebe, svoje přátele a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít vy, může být i pro kamaráda motivací a důkazem, že má smysl žít život bez drog.
Co můžete udělat i na dálku, tedy přes internet, je neukončit kontakt. Nabízet aktivity, které můžete podniknout společně, ale pouze za střízliva. V tom bych na vašem místě zkoušela být velmi srozumitelná. Nebojte se na rovinu mluvit o tom, čeho jste si všimla a co slýcháte, pomůžete mu tím uvědomit si, že má problém - nevypadáš dobře, skoro jsem tě nepoznala, vím od kamarádů, že bereš drogy, říkala jsem si, jestli nechceš pomoc, třeba až budeš střtízlivý můžem něco podniknout, nebo  se ozvi, až budeš v léčbě nebo čistý apod. Nebojte se mluvit o tom, že vám na něm záleží, ale že ho nechcete v braní drog podporovat, tudíž mu nebudete pomáhat finančně a nechcete se s ním vídat, když je mimo a pod vlivem apod. Zvažte co nabízet, co ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat, kdy jste ochotná být k dispozici (aby vás pak nekontaktoval o půlnoci) apod. Kdybyste si chtěla tyhle věci ujasnit, promyslet, jak s kamarádem mluvit, aby si problém uvědomil, můžete se obrátit na poradnu i vy sama. Co myslíte, dávalo by vám to smysl?
Zde vám posílám odkaz, jak komunikovat s dítětem, které má problém s drogami. Podobná pravidla lez aplikovat i na partnery nebo kamarády.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když se ozvete, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.