Závislost na Rivotrilu
Nicol
Dobrý den,již 4 roky užívá Rivotril na panickou poruchu a generalizovanou úzkostnou poruchu. Začala jsem užívat 0.5 mg 2x denně po dobu 2 let,pak jsem začala brat víc ..a teď beru 2 mg denně, jsem z toho nešťastná, zkoušela jsem vysazovat několikrát,ale nešlo to,nic horšího jsem v životě nezažila,přijdu si bez toho léků strašně nesoustředěné,rozklepana a cítím hroznou úzkost a napětí ,že se nemohu ani napít...plánuji i otěhotnět,ale dokud se tělo nevycisti ,tak to nechci riskovat... pomozte mi prosím,je mi 25 let a chci se s tím poprat!!!

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Nicol.
Určitě je fajn, že s tím něco chcete dělat, zvlášt pokud byste plánovala těhotenství. Tam dlouhodobé užívání benzodiazepinů opravdu nedělá dobrotu.
Nevím, jak jste postupovala při předchozích pokusech o vysazení. Obecně platí, že benzodiazepiny by se měly vysazovat postupně a pomalu. Tím pomaleji, čím déle je člověk užíval. Zvlášťní opatrnost je potom potřeba při zneužívání vysokých dávek (což není váš případ). První polovinu dávky je možno vysadit o něco rychleji a potom je většinou lepší trochu zvolnit. Dovysazení posledních minidávek je někdy nejnáročnější - ale určitě to jde, jen je třeba vytrvat a nevzdat to.
Jak to může vypadat u vás: pokud berete 2 mg denně, zkusila bych vysazovat klidně jen o 0,25 mg za týden (snížit dávku o půlku 0,5mg tablety, potom týden sníženou dávku nechat a po týdnu opět ubrat půl 0,5mg tablety). Kdybyste ke konci cítila, že to jde hůře, dejte si třeba pauzu i týdny dva. Vysazování se tak sice protáhne na delší dobu, ale abstinenční příznaky by měly být mnohem méně výrazné - tělo má čas si zvyknout na sníženou dávku. Ubírá se na střídačku z ranní a večerní dávky, večerní se většinou nechává déle, mj. kvůli spánku.
Dobré by bylo, abyste to konzultovala se svým psychiatrem/svou psychiatričkou. Jednak vám může poradit kokrétní postup vysazování, jednak by vám mohl pomoci třeba i s výběrem jiné medikace, která by vám pomohla v průběhu vysazování a/nebo po něm (nenávykové). Také nevím, jestli jste mluvili i o jiných formách léčby, zejména o psychoterapii, která může u úzkostí a panik velmi pomoci.
Milá Nicol, držím vám palce, abyste se s tím poprala, jak píšete.
Kdybyste měla nějaké další otázky, určitě se ozvěte!
Zdravím vás
T.E.