Pervitin / Alkohol - Sklony k závislostem vs. slabá vůle
Mr. X
Dobrý den,
možná mě dokážete nasměrovat či alespoň poradit kudy se vydat nejlépe... (předem se omlouvám za delší text vs. kontext problému)
Je mi lehce přes třicet let, "Drogy" jsem vyzkoušel snad všechny (poprvé v 16-ti letech) od marihuany, přes houby, po LSD, ketamin, heroin, crack, MDMA a mnohé další. Primárně vedený chtíčem "Poznání" a snahy o navození zrakových halucinací (to se nikdy nepovedlo).
Můj otec mne, když jsme se viděli naposledy, několik let před svou smrtí (kdy se uchlastal k smrti a zemřel v nemocnici) varoval, ať si dávám v životě pozor na závislosti s tím že k tomu máme v rodině genetické sklony či co ....
Poprvé jsem si uvědomil svou závislost na droze (v 25 letech věku) tehdy na cracku (doba užívání cca 6 měsíců / cca 1x týdně) až když jsem byl vytržen ze svého prostředí, týden jsem se závislostí bojoval a pak dále již bez problému.
Po-té jsem se dostal do kontaktu s metamfetaminem a bohužel u něj zůstal. T.z. užívání cirka po dobu dnes plus minus 7 let.
Jsem typ uživatele, který tuto drogu užívá nepravidelně a nikdo z mého okolí, až na jednu či dvě osoby o tomto nemá ani ponětí. Mám partnerku po x let, finančně nestrádám ani nic podobného, možná stres s podnikání je jediná věc na kterou se mohu sám sobě vymluvit když si drogu vezmu... Pravidelnost aplikace je u mne různá (2x do měsíce až 1x během dvou měsíců)... Už dobrý rok, si však uvědomuji, že nedokáži říci droze ne i přestože už ji nadále užívat nechci a vždy si řeknu, toto je naposledy... Není.
Nedokáži tedy zřejmě přemoci tento problém silou své vůle a vždy droga nějakým způsobem nakonec nade mnou vyhraje (a to i po delší např. 3 měsíční pauze) ...
Radil jsem se před rokem s kamarádem (jediný člověk kterému jsem se to odvážil říci) který do perv. spadl před lety hodně hluboko a prošel regulérní léčbou. Ten mi nedokázal poradit nic jiného než zpřetrhání vazeb na lidi toho charakteru a to, že když na mě přijde chuť, tak pít hodně vody a okamžitě zaměstnat mysl něčím jiným.... Nejde mi to....
Co byste mi prosím jako erudovaní a zkušení lidé zabývající se touto problematikou poradili ohledně takové formy užívaní /závyslosti?
Problém č.2: Dále začínám mít ještě jeden obdobný problém a to s jinou závislostí, alkohol. Mám zaměstnání, kde jsem svým pánem (řemeslo) a piji(eme) tam pivo - jakože "Haha" u práce dáme si pivko. Toto trvá cirka 6-9 měsíců (2-6 piv denně). Dříve, když jsem si toto chování nemohl v zaměstnání dovolit, jsem si téměř každý den po práci musel doma večer dát min. 1 někdy ale až i 4 piva, před spaním. Tvrdý alkohol nepiji, pouze pivo/víno. Poslední týdny se však čím dál častěji přistihuji, že ráno dorazím do zaměstnání a první co udělám (i před jídlem) je, že si otevřu pivo... a pak další ....a večer jich mám již třeba 6-8...Není to pravidlem, ale stává se to častěji a častěji.
Nemyslím si, že je toto také v pořádku a uvědomuji si to postupně čím dále více a více, že mám problém - sklony k závislostem v kombinaci se slabou vůli ....
Co byste dělali na mém místě?
Děkuji za Vaši reakci a omluvám se ještě jednou za delší text/dotaz.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Mr.X.,
díky za dotaz i za důvěru. Jestli tomu dobře rozumím, o vašem užívání pervitinu a množství pití alkoholu a o tom, že to celé vnímáte jako problém, ví jen pár vámi vyvolených, dost možná není nikdo, kdo by věděl vše, co jste napsal do tohoto dotazu. Je to tak?
Závislost je z medicínského hlediska celkem jasně definovaná deagnoza, na kterou byste možná ani "nedosáhl" - určitě ne u pervitinu, u pití piva ale možná ano. Přesně by to však ukázalo až vyšetření lékařem, resp. psychiartem. Navštívil jste někdy někoho z tohoto oboru - psychiarie, psychologie, terapie, závislost?
Co mi přijde na vašem dotazu nejpodstatnější je, že jste se současnou situací nespokojený! A to je to hlavní, nebo se pletu?! Vadí vám, že nedokážete říct pervitinu ne, i to, že postupně roste vaše denní spotřeba piv. Je to tak? Uvědomujete si navíc, že začínáte pít hned po ránu, ještě před jídlem. Sám zmiňujete i rodinnou zátěž - otec, který se upil, a sám vás před závislostí varoval. Na jednu stranu tedy celkem racionálně a s odstupem popisujete, co se děje a co vám vadí, na druhou stranu je vám trochu záhadou, proč to celé vlastně děláte, jak je možné, že se vám to nedaří ovládnout vůlí. Nezmiňujete se o tom, co je to vlastně za situace, kdy si dáte pervitin, jak se pak cítíte, ani co se děje předi či po, ať už jde o perivin nebo pití/nepití piva v práci. Netuším nic z vaší osobní nebo zdravotní anamnézy, nevím, jak trávíte čas, jaké máte koníčky, přátele, práci, s čím jste a nejste spokojený, co vás trápí nebo baví a naplňuje, nevím, jaké máte zázemí atd.
Každý z nás jsme jiný, a tedy i naše potřeby a přístupy k řešení se liší. Váš kamarád absolvoval léčbu a fungovalo mu pití vody, zpřetrhání kontaktů - nejspíš to pro něj bylo důležité hlavně na začátku, než se mu podařilo vymanit ze skupiny uživatelů a fungovat mimo léčbu bez drog. Trochu předpokládám, že kamarád užíval denně minimálně několik měsíců, nebo se pletu? Léčba je z mého pohledu hlavně o tom, že si najdete svou vlastní cestu, jak situaci řešit a zvládat, resp. jak se vyrovnat sám se sebou, jak se naučit o sebe starat a uspokojovat své potřeby tak, abyste neměl potřebu užívat drogy.
Užívání drog často nasedá na to, co nám v životě chybí, nebo přebývá - Co je to za situace, kdy mám na perivitin chuť? Co se děje pár dní před tím a co po tom? Co se mnou dělá představa, že bych užití odložil? Jak se cítím, když nemohu užít? Co by se muselo stát, abych to odložit dokázal? Co mě na pervitinu přitahuje a baví? Čím bych to mohl nahradit? Kde jinde bych to mohl zažít?
Podobné otázky můžete použít i na pití piva ... a další: Jak to vlastně mám se zvládáním stresu? Jak odpočívám? Co mě baví? Co mi dělá dobře? Co je mi nepříjemné a jak se starám, aby to skončilo? Baví mě moje práce? Umím si nastavit hranice a starat se o sebe? Jsem spokojený ve svém vztahu? Říkám si o to, co potřebuju? Co se děje, když to nedostanu?
To všechno jsou otázky, se kterými se většina lidí během léčby setká a hledá na ně své vlastní odpovědi. Né každý z nás se do léčby dostane, né každý potřebujete tak chráněné prostředí bez drog. Část z nás si podobné otázky nemá čas v běžném životě pokládat, jsou ale tací - a zdá se mi, že patříte spíše mezi ty - kteří si je kladou, nebo kolem nich nějakým způsobem krouží. Odpovědi pak mohou hledat právě v terapii.  Sama ji vnímám jako dobrodružnou cestu, která může být někdy i trochu strastiplná, rozhodně však objevná a z mojí zkušenosti stojí za to. Pokud by vám byla právě tato varianta blízká, nebo jste ji chtěla alespoň vyzkoušet, pak se můžete porozhlédnout po psychoterapeutovi/psychoterapeutce - hledejte někoho s doloženým vzděláním (psychoterapeutický výcvik), kdo vám přijde sympatický. A nebo hledejte nějaké zážitkové semináře zaměřené na sebeobjevování a sebepoznávání. Co vy na to? Kdybyste chtěl kontakty na terapii (zejméma Praha, ale klidně i jinde), napište své možnosti a dostupná města, pokusila bych se vám někoho doporučit.
Poslední věc, která mne napadá pro případ, že byste do terapie nechtěl jít, je, že s ohledem na to, co píšete, by nejspíš skutečně bylo dobré si dávat pozor na míru, se kterou užíváte nebo děláte de facto cokoli - ať už je to experimentování s perivitinem, pití piva, nebo běhání. Jedna z teorií závislosti mluví i o dědičnosti a pokud se tedy otec upil, bylo by dobré mít se na pozoru a rozhodně ubrat s tím pivem aspoň na čtvrtinu (j. 1-2 piva max.) a třeba se i zapojit do akce "suchej únor" a tím tradici pití v práci přerušit.
Snad tedy alespoň takto. Netuším, jestli vám byla nějaká část odpovědi blízká a budu ráda za zpětnou vazbu.
Přeji vše dobré v novém roce.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.