Syn užívá asi marihuanu
Ivan T
Dobrý den, mám prosbičku, poslední dobou jsem na synovi zaznamenal výrazné výkyvy nálad, doprovázené zhoršením ve škole, tyto stavy se dost výrazně zhoršují. Po přečtení několika článků o marihuaně mi začlo docházet v čem je nejspíš problém. Sedí na něj 99% příznaků uživatelů marihuany. Pozoruji u něj zásadní změnu osobnosti a časté deprese. Našel jsem u něj malý sáček se zbytkem marihuany. Mám koupený test z moči, má jít teď na kontrolu k doktorce, chci toho využít. Syn o mém podezření pravděpodobně neví. Obávám se jeho reakce, bude mu cca za půl roku 17let. Prosím o radu jak postupovat, jaké jsou moje možnosti jako zákonného zástupce. Obávám se že se syn úplně zablokuje a já ho budu hledat někde na ulici. Za radu předem děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Ivane,
díky za dotaz i za důvěru. Chápu to tak, že se trochu bojíte, jak syn zareaguje na vaše odhalení toho, že užívá marihuanu. Je to tak? Zároveň nevíte, v jaké fázi v tuhle chvíli s užíváním je. Nicméně je vidět, že se to podepisuje na jeho prospěchu, náladách a každodenním fungování. Zkoušel jste s ním mluvit právě o těchto projevech, kterých si všímáte? A teď skutečně myslím "mluvil", nikoli na něj uhodil, že je to s ním strašné.
Částečně je to tak, že experimenty s marihuanou, a někdy i dalšími drogami, tak trochu k dospívání patří. Někdy stačí držet hranice, poznamenat, čeho si všímáte a dál stačí jen doufat, že je syn natolik rozumný, že se mu podaří udržet experimenty na uzdě. Nicméně stává se, že někomu marihuana zachutná více než zdrávo. Obětuje tomu školu, kamarády, koníčky, někdy i psychické zdraví, rodiče na něm vidí, že se někam ztrácí a propadá. V tuhle chvíli je dobré ne jen poznamenat, co se děje, ptát se, ale je potřeba také naslouchat! Samosebou je dobré, pokud máte na čem stavět - společné pěkné zážitky, něco, co vás oba baví. Ale někdy se takové věci hledají těžko. Níže vám proto posílám odkaz na článek, kde je v deseti bodech popsáno, jak vést konstruktivní rozhovor. Jde v něm o to vyhnout se ultimátům, výhružkám a vydírání, a naopak se držet popisu toho, co vidím, čeho si všímám, co je mi nepříjemné a jak se v tom já jako rodič cítím. Samozřejmě nemá smysl příliš tlačit na pilu a čekat, že jeden rozhovor vše vyjasní. Ale stejně tak je dobré dát si nějakou časovou hranici, po kterou budu čekat, snažit se a pak zajít jednoduše do poradny. Tam budete moci mluvit o všem podrobněji, zajít tm můžete vy sám, nebo společně se synem, a obě strany tam tehdy dostanou prostor. Právě tím, že budete v poradně, je mnohem pravděpodobnější, že se navzájem uslyšíte a nesklouznete v hovoru do starých kolejí. Nemluvě o tom, že přesně zjistíte, jaké máte možnosti - např. nucená léčba se podle našich zkušeností míjí často účinkem, ale exitují formy terapie (zejména rodinné), které jsou velmi efektivní, proberete pravidla ohledně případného testování a jejich výsledků apod.. Co vy na to? Pokud by vám návštěva poradny dávala smysl, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty, nebo se můžete rovnou obrátit na naši Poradnu pro rodiče v Žitné 51 na Praze 1, tel.  +420 739 268 527.
Testy jsou jeden z možných nástrojů, které můžete použít. Ale mohou být chybové, u marihuany výsledek často neřekne nic konkrétního, než že má dotyčný v nedávné době s marihuanou zkušenost (neumí říct, kdy a kolik užil, dokonce mohou reagovat i několik dní až týdnů od posledního užití), případně je možné je zfalšovat.
Zde slibovaný odkaz.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.