pervitin a narkoza
mala zlobilka
Dobry den,mam takovy dotaz.je mi 40 let a dlouhodobe uzivam pervitin snupanim.zacala jsem asi v 17ti letech,to jsem uzivala jen obcasne,parkrat do mesice,nekdy i vickrat,ale v tomto obdobi jsem byla schopna toho aspon na chvili nechat,treba mesic nebrat.jenze ted uz to nedokazu.tak zhruba od 25ti let beru opravdu kazdy den,samozrejme mam i treba tridenni prestavky,ale to jen kvuli tomu,ze to neni od koho koupit a nebo,ze nemam na to penize.proste uz jsem se s tim smirila,ze jsem zavisla,ja ani s tim nechci prestat vlastne.Me to na tom bavi a myslim si,ze to na tom tak nak zvladam,krome jinych.jsem samostatna,mam 19letou dceru,svuj byt,praci,proste ziju zivot jako"vsichni ostatni" a malokdo to o me vi.stykam se i normalne s lidmi,co drogy neberou a i s temi,co je berou.hlavne se snazim vyhybat tem,co je to na nich videt a neumeji se chovat,tak jak by meli.no ale o tom jsem moc nechtela psat.jde o me zdravi.vim,ze se tim hrozne nicim a mam kvuli pervitinu vsemozne zdravotni komplikace.Vy urcite musite vedet nejlepe,jak je na tom dlouhodoby fetak(nerada to slovo pouzivam)a jak si tim huntuju telo,ale i tak je to myslim lepsi,nez kdybych si to aplikovala nitrozilne.zacla jsem spatne videt,coz zjistuju,az ted,jak moc oci jsou pro cloveka dulezite,ale ani to me neprinuti,abych s tim prestala.asi dva roky dochazim na ocni kliniku,mam za sebou operaci sedeho zakalu,ktera nedopadla dopadla dobre a ja skoro vubec na to operovane oko nevidim.zatim mi nic nepomaha,beru na to uz 2 mesice steroidy a plno kapek a zadne zlepseni.pry mam byt trpeliva.no abych to nejak zkratila,jde mi o to,ze se bojim,az se mi neco zase stane a ja budu muset jit treba na nakou operaci pod narkozu,tak jim nechci rikat,ze beru drogy,ale jde o to,abych jim tam nezemrela treba na stole nebo se probudila behem operace.kamaradka pry se jim na stole probouzela a tak ji museli nak pridavat,aby spala,no a ona jim samozrejme tez nerekla,ze bere drogy.ja tedy uz jsem jednou byla pod narkozou a to jsem si dala nak naposledy vecer,vim,ze jsem nespala a rano po ceste na operaci jsem si jeste dala cigaretu,no a nic jsem jim o drogach nerikala(ale to jsem toho nebrala tolik jako ted)a bylo vse v poradku.prosim poradite mi nejak?vim,ze kdyz u doktora reknete,ze berete pervitin,tak uz se ke mne budou chovat uplne jinak,proste se za to stydim,takze jim nic rikat nebudu,ale jestli na me treba bude ucinkovat ta narkoza,nebo abych se vubec jeste nekdy z te narkozy probrala.jinak moc dekuji za nakou odpoved,i kdyz asi vim,jaka bude,coz me moc nepomuze.nashledanou

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
trochu se obávám, že moje odpověď bude opravdu taková, jakou ji čekáte, ale přesto se budu snažit, aby byla aspoň trochu užitečná.
Co dělat, pokud chcete dál brát pervitin, i když vás to huntuje, ale bojíte se komplikací při narkóze? Jedna věc je, opravdu to těm lékařům říct. U lidí závislých na pervitinu může docházet k „vyčerpání zásob" adrenalinu, noradrenalinu a dopaminu a potom během zavádění narkózy nebo během operace může docházet k poklesům krevního tlaku a dalším poruchám oběhového systému a srdce. Lékaři jsou něco takového připraveni řešit, ale když je budete předem informovat, určitě snížíte riziko. Pervitin ve vašem těle také může ovlivňovat účinky jiných léků, buď je snižovat, nebo naopak zvyšovat. Dlouhodobé braní pervitinu také např. snižuje účinnost některých lokálních anestetik. Tohle všechno jsou důvody, proč by bylo bezpečnější, lékaře o vašem braní informovat. Je mi jasné, že přesně tohle jste slyšet nechtěla. Ale zkuste si říct, co je pro vás důležitější. Jestli je to „udržení tajemství" s větší mírou rizika, nebo to, že možná budete muset snášet nějaké poznámky, ale zároveň o vás bude lépe postaráno.
Snažila jsem se najít doporučení k plánovaným operacím, jestli je lepší se snažit pervitin alespoň na nějakou dobu vysadit - a bohužel se jednoznačné doporučení najít nepodařilo (těžko se to studuje). Selský rozum mi říká, že před velkým výkonem by bylo lepší alespoň nějaký ten týden abstinenci udržet - ale podložené to nemám. Opravdu by bylo nejlepší to v takovém případě konkrétně probrat s anesteziologem, který bude mít své zkušenosti. U osob, které užívají amfetaminy na předpis, jsou záznamy o klidném průběhu operací i bez přerušení medikace, ale tam se jedná se o terapeutické dávky a čistá farmaka, nikoli pouliční pervitin.
Píšete, že berete v podstatě každý den, že jste tak spokojená a že moc neplánujete přestat. Že ale zároveň víte, jak vás to ničí, máte ty problémy s očima apod. Napadá mě k tomu, že pokud účinky pervitinu nějak k životu potřebujete, možná je i řešení, jak si udržet funování, ale zároveň se tolik neohrožovat zdravotně. Jsou lidé, kteří si pervitinem samoléčí např. ADHD či jiné psychické potíže. Pokud by to byl váš případ, dalo by se po nějakých pohovorech a vyšetřeních navrhnout léčbu na předpis (nikoli pervitinem). A i kdyby to váš případ nebyl - myslím, že by vám mohlo pomoci, s někým si o tom všem v klidu promluvit. Možná vám myšlenka na to, že byste mohla žít i trochu jinak, někdy hlavou prokmitne. Jestli ano, určitě se neváhejte na nás znovu obrátit. Rádi vám doporučíme kontakty, nebo je můžete rovnou najít tady: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Tak na sebe buďte opatrná!
A ozvěte se, změna je možná!
T.E.