Jak pomoci alkoholikovi
Dcera
Dobrý den,
náš otec je silný alkoholik. Již 2x jsme jej dostali na léčení, ale jednou vydržel 3 měsíce s tím, že jezdil o víkendu na den domů, ale vypadalo to nadějně. Po návratu nevydržel ani měsíc. Byl zde od září do prosince. Další rok 2018 nastoupil v srpnu, ale vydržel jen 3 týdny. Od této doby to s ním jde velmi razantně z kopce.
Za poslední rok vystřídal 6 zaměstnání, kdy všude nadýchal a byl propuštěn. Teď ho vyhodili cca. týden před Vánocemi, pije nonstop, 3 dny jsme ho viděli pít jen vodku a nic nejedl, sestra mu prala počůrané oblečení, co 3 dny. Skoro vůbec nejí, teď mu dochází finance, takže pije jen obyčejné víno v plastu.
Načapaly jsme ho, jak mluví se svým mrtvým bratrem, který loni spáchal sebevraždu, s tím, že mu říkal: jak si to udělal, ja se bojím....Dále mluvil se svým mrtvým otcem, že ho život nebaví a nechce ho....(není to poprvé co mluvil s mrtvými) Velmi zestárl, je slabý, klepe se je z něj opravdová troska...Vzali jsme mu doklady a finance, ale zavolal na nás policii a dostali jsme pokárané, že to nesmíme dělat.
Žije v rodinném domě s dcerou jejími dvěmi dětmi a přítelem. Dale v domě žije matka, ale mají každý svůj pokoj s tím, jak se začínal kdysi pomočovat a byl agresivní.
Nevíme, co máme už dělat, doslova nám otec a manžel umírá před očima. Zkoušeli jsme to s ním po dobrém i po zlém, ale nic nezabírá.
Své matce volá a vyčítá ji věci, které se staly třeba ve 4 třídě a že mu zničila život. V hlavě má vše pomotané. žije v minulosti, kterou si sám upravuje.
Upřímně měli jsme už vztek, že mu nepomůžeme za to, jak se k nám chová, ale když jsme ho teď viděli po 5 dnech, máme opravdu velký strach. Chodí jen do obchodu pro alkohol a pak je celý den zavřený ve své ložnici, moči do bažantu nechce chodit ani na záchod.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Podle toho, co píšete, že se s vaším otcem děje, soudím, že musíte být (krom jiného) zoufalí a nešťastní. Rádi byste otci pomohli, ale vlastně to vypadá, že se rozhodl vaší snaze vzdorovat a chce se upít k smrti. Nasvědčuje tomu i to, že přes dva pobyty v léčbě, se k pití velmi záhy vrací. Pokračuje v něm i přes ztrátu zaměstnání a vaše zoufalé snahy mu v pití zabránit. Umím si představit, že jsou chvíle, kdy máte vztek, zlobíte se na něj, ale pak i okamžiky, kdy jste bezmocní, bojíte se, že zemře, netušíte, co vás nebo vaše blízké čeká, při příchodu domů, jak na tom bude, co by se vlastně mohlo stát.
Předpokládám, že i díky dvěma pobytům otce v léčebně, máte představu, jak funguje léčba a i otec ví, jak a kde hledat pomoc. Je tedy ne něm, aby se o sebe začal starat. A na vás, abyste se postarali o sebe a nezblánili se, a to zejména v případě, že otec o pomoc nebude stát. Není snadné vidět někoho tak blízkého, jako je rodič, jak se ničí. Ale je to jeho život, jeho volba, a vaše možnosti jí ovlivnit jsou velmi omezené.
Z mého pohledu potřebujete pomoc a podporu vy, vaše matka a sestra s rodinou. I proto bych vám doporučila obrátit se na poradna pro rodiče a blízké uživatelů drog. V Praze bych vás odkázala na naši poradnu v Žitné 51, níže přikládám kontakty. Služby poraden jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Můžete přijít vy sama, s matkou i sestrou, jakkoli. Budete tam mít prostor mluvit o všem podrobněji, probrat, jaké máte možnosti, ulevit si od emocí, případně promyslet jak zkusit s otcem komunikovat tak, aby si své problémy uvědomil, nebo jak alespoň nastavit hranice tak, aby vám otcovo pití co možná nejméně ubližovalo. Co myslíte? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, a pražská poradna by pro vás byla daleko, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.