Užívání Hypnogenu.
Dadula
Dobrý večer. Již třetí rok používám pravidelně hypnogen. Dříve stačila půlka, donedávna jeden a teď už beru dva a někdy do ho vezmu i přes den. Mám strach, že prostě neusnu. Jsem psychosomatik a pravidelně uziužívám seropram a neurol. Mám nového psychiatra, konečně se mu otvírám.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Dadulo,
hypnogen je lék určený jen ke krátkodobému užívání hlavně z důvodu úzkostí. Užívá se většinou v dávce kolem 10mg denně těsně před spaním. Důvodem je mimo jiné i to, co popisujete, že se děje u vás - tj. rozvoj závislosti spojený s rostoucí tolerancí. Podobně by tomu mělo být s neurolem. I to je lék určený ke krátkodobé léčbě úzkostí. Oba léky se doporučuje užívat pouze po nezbytně dlouhou dobu, v případě potřeby dlouhodobé medikace je lepší přejít na jiné léky s menším riziky a zvážit další možnosti léčby a podporu - například formou terapie.
Jestli tomu dobře rozumím, nic z toho, co píšu, pro vás není novinkou. Samotnému vám tento způsoob užívání léků vadí, rizika si uvědomujete a rád byste to změnil. Je to tak?
V dotazu vlastně ani žádnou otázku nezmiňujete. A i kdyby, nejspíš bych se vás snažila podpořit v rozhodnutí vyhledat lékaře, psychiara, a narovinu s ním o svých potížích promluvit. Tedy udělat přesně to, o co se nyní opatrně snažíte v kontaktu se svým lékařem i vy sám.
Jestli jste schopen se svým psychiatrem hovořit, je to velké plus. Umím si představit, že se bojíte mu říci narovinu vše, co se děje. Ale nebojte - nejste první, ani poslední. Možná máte strach, že byste o léky přišel? Že byste se nevyspal. Je to tak? Nebo nevíte, co by se dělo a hlavou se vám honí neurčité katastrofické scénáře a pocity? Netuším. Ale možná by stačilo se prostě zeptat a rozhodnutí o postupně změně dávkování a léků odložit, až si vše promyslíte. Co vy na to?
S lékařem mluvte ne jen o tom, co užíváte, ale i jak se cítíte a co to s vámi dělá, čeho se bojíte a jak to vlastně vypadá. Díky tomu budete moci společně vymyslet plán, jak postupně dávky léků upravit, nebo léky vyměnit tak, abyste příliš netrpěl. Určitá míra nepohody asi se změnou spojená bude, přeci jenom jsou to léky, na které jste několik let zvyklí, ale půjdete-li do toho s otevřeností a upřímností, můžete jedině získat.
Držím palce, přeji vám odvahu a trpělivost a vše dobré v novém roce.
Gabriela Minařík.