Zavislost
Karkulka
Dobry den.Beru léky na spaní nejméně 20 let. Problém mám asi od malinka, často jsem byla v léčebnách s asthmatem v nemocnicích. Tam to nějak začalo. Ve smyslu dlouhé pobyty bez rodičů,bez návštěv.Špatny spánek. Bohužel už to nezvládám. Beru zolpinox atd. 10 - 15 tbl denně. Přes den i v noci. Přes den,abych potlačila uzkost, problémy s otcem a bratrem.Co nepředepise lékař to si zajistim jinde. Už mám mé závislosti plné zuby ! A chci přestat. Dokážu fungovat naprosto normálně v práci i v rodině. Sportuji, čtu, mám ráda jógu.Jen ty výkyvy nálad mám šílené.Neustale mě trápí úzkost.. Noci jsou úděsné. Přemýšlela jsem i nad sebevraždou. K psychiatrovi chodím,ale neví kolik toho beru. Jinak mám naordinovano Valdoxan 1- 2 tbl na noc.Dle potřeby půl až jednu tbl. Zoplinu.Uz jsem párkrát chtěla přestat ,ale nedopadlo to. Zatím nejsem ochotná podstoupit ústavní léčbu. Začala jsem snižovat na 3 x denně půl tablety zolpinoxu, večer Valdoxan + 1/3 trittica .. to jsem kdysi brala a teď jsem si ho nasadila zpět,snad mi pomůže snižovat. K tomu si dám 1 tb zolpinoxu.Celkem dobře usnu,ale za hodinu a půl jsem vzbuzena.. přidám další tabletu a tím bych to chtěla do rána utnout. Potřebuji poradit, zda takto můžu postupovat třeba týden, pak postupně odebírat. Mám strach z epileptického záchvatu, hodně jsem toho načetla. Možná bych poprosila o nějaký kontakt ,kde by mi mohli pomoci , možná bych měla změnit psychiatra.. nevim.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
předně se omlouvám za zpoždění způsobené svátky.
Myslím, že děláte moc dobře, že jste se rozhodla se Zolpinoxem skončit. Je to bohužel látka, která má při dlouhodobém zneužívání negativní dopady například na paměť a konitivní funkce obecně.
Nevím, v jaké fázi snižování teď jste, ale určitě bych vám doporučila, abyste vysazovala pozvolna, např. o jednu tabletu za dva až tři dny, právě kvůli riziku rozvoje epileptických záchvatů a dalších komplikací. Většinou se potom doporučuje v druhé polovině vysazování ještě zvolnit. Ideální by samozřejmě bylo, kdybyste svoji situaci mohla otevřeně prokonzultovat s psychiatrem/psychiatričkou, se kterým byste potom mohla naplánovat postup vysazování a který by vám případně doporučil i vhodnou medikaci k mírnění nepříjemných stavů. Také by poradil, co dalšího můžete udělat, abyste se cítila lépe. Píšete, že problémy se spánkem začaly, když jste byla malá, když jste často trávila noci sama v nemocnicích, a že máte potíže s otcem a bratrem. To jsou určitě také témata, kterým by bylo dobré se věnovat. Nevím, jesti jste např. už sama neuvažovala o nějaké psychoterapii? Medikace může být užitečná, ale všechno zdaleka nevyřeší a je důležité, zabývat se i dalšími faktory, které ke vzniku potíží přispěly. Jako taková má psychoterapie zrovna v případě úzkostných potíží velmi dobrý efekt.
Pokud zatím nechcete ústavní léčbu, tak by pro vás byla vhodná buď psychiatrická ambulance, kde působí psychiatři specializovaní na návykové nemoci (tzv. AT ambulance), nebo adiktologická ambulance, která většinou nabízí širší spektrum služeb právě včetně psychoterapie. Zároveň většinou poskytuje i možnost konzultovat s psychiatrem. Můžete samozřejmě také zkusit jít "s barvou ven" u svého dosavadního psychiatra, ale pokud se toho z nějakého důvodu obáváte, je změna psychiatra určitě možná.
Kontakty na služby můžete najít zde:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Držím palce, aby se vám dařilo dostat svou závislost i nespavost a úzkosti pod kontrolu! Pokud byste měla další otázky, určitě se na nás obraťte. Přeji hodně zdaru v novém roce!
T.E.