Tralgit
Eva
Dobry den,
chtela bych se Vas zeptat.. nevim, kam jinam se obratit, jaksi si pripadam nepatricne, mela-li bych o tom mluvit s mou praktickou lekarkou. On by to nebyl problem ale jsme kamaradkami. Zname se 40 let od skoly jeste. Mam bolesti v oblasti kycle. Na bolest mam aulin a foxis. Aulin nepomaha. Posledni dve noci jsem nezamhourila bolesti oci. Bojim se brat foxis. Nebo kapky Tralgitu, co mam ve skrini uz hodne dlouho. Mam vnuka, co z tramalu zkoncil na suboxonu a videls jsem jak ho tramal nicil. Mel ho take Jen na bolest a behem Roku bral denne.. zpet ke mne. Je mi 78 let a nevydrzel jsem. Bolesti jsem brecela. Dala jsem jeden foxis. Sla si vecer lehnout ale uleva nulova. Otevrel jsem tedy tralgit a pouzila 10 stisknuti pumpicky. No.. usnula jsem. Bez bolesti. Ale rano jsem se citila hrozne. Motala jsem.se, zvracela, bylo mi horko silene. Merila jsem si tlak ale byl v poradku. Spis nizsi na muj vkus. Cely den nejim, noha boli mene ale mam pocit, ze mi hrablo, lidove receno. Vim, ze tramal patri mezi opiaty, I kdyz mi pritelkyne kamaradka Pani doktorka tvrdila, ze to nema s opiaty nic spolecnoho.. chci se zeptat, beru leky na tlak, ktery mam stabilni, uzivam monoterapii. Nemohlo se neco stat? Cely den me brni v rukou, nemuzu se vymocit.. jsem mozna Jen stary blazen, ale chci neci nazor. Pocitam, ze jsem uzila 140 mg tramalu. Je to Vic nez je povoleno. Ma tramal vliv na srdce? Na psychicke funkce?
Dekuji a nezlobte se za mou stupidni otazku. Mam Dal foxis zkouset. Kapky uz nikdy nechci doslova ani citit. Premyslim o navstevu psychiatra. Uteklo 24 hodim a ja SE stale citim "mimo".

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Evo,
předně se omlouvám za zpoždění způsobené Vánočními svátky.
Tramal opravdu patří mezi opioidy, zároveň má ještě vliv na serotoninový systém, čímž se od ostatních opioidních analgetik odlišuje. Rozdíl je potom mimo jiné v něžádoucích účincích, které mohou být nadměrnou aktivitou serotoninu způsobeny. Při kombinaci s jinými léky, které na serotonin působí (např. některá antidepresiva), a vzácněji při samotném předávkování může dojít až k serotoninovému syndromu (horečka, třes, pocení, bušení srdce, ztuhlé svaly, nevolnosti, zvracení, průjmy, můžou se vyskytnout i halucinace či epileptické záchvaty). Zároveň může být přítomna ospalost a pocit na omdlení a při předávkování i riziko útlumu dechu podobně jako u ostatních opioidních léků. Poruchy močení a brnění v rukou by také patřily mezi nežádoucí účinky.
Vám se pravděpodobně právě podařilo trochu se předávkovat, protože jste jednak užila vyšší dávku Tralgitu, než je doporučeno, jednak jste si ještě předtím vzala Foxis, který také obsahuje tramadol jako jednu z účinných látek. Jestli počítám dobře, dohromady jste měla 37,5 mg (Foxis) + 125 mg (Tralgit kapky),celkem tedy 162,5 mg tramadolu, což je asi 3x více, než jaká je obvyklá úvodní dávka (50 mg). Zároveň tato dávka ale není natolik vysoká, aby způsobila nějaké trvalé poškození, spíše jde o to, že na to nejste zvyklá. Na intenzitu účinku (a nežádoucích účinků) může mít také vliv vyšší věk a zdravotní stav - ve vyšším věku se léky odbourávají pomaleji a jejich hladiny v krvi tak mohou vystoupat výše a/nebo přetrvávat déle.
Pevně doufám, že se vám už daří opět lépe a že si nepřipadáte jako starý blázen... Pokud máte ale stále bolesti kyčle, bude pravděpodobně potřeba něco s tím udělat. Určitě bych vám doporučovala, abyste navštívila specialistu (ortopeda), který by se vám na to podíval. Jednak může poradit, co se s tím dá dělat, jednak vám může doporučit adekvátní léčení bolesti.
Samozřejmě vám také doporučuji, abyste u léků dodržovala předepsané dávkování a rozestupy mezi dávkami, abyste se pro příště vyhnula podobné situaci...
Pokud by vás ještě něco zajímalo, určitě se ozvěte.
S omluvou za zpoždění a s přáním všeho dobrého do nového roku
T.E.