Dobry den,
Martina xxxxxxxx
Dobry den,
Chcela by som sa vas opytat na mandzela Juliana s ktorym man 2 deti a zijeme spolu 8rokov.Je zavisly na marihuane ktoru fajci denne po veceroch.Dost to narusuje moj vztah s nim a dozvedela som sa ze ma obrovsky dlh o ktorom mi tajil.Stava as s neho clovek o ktoreho postupom casu us nebude velky zaujem.Mohli by ste mi poradit ako na nho aby sa isiel dat liecit?Mame spolu dve Male deti a oni ho lubime a potrebuju chcela by som urobit co sa da kym nebude neskoro.Dakujem Vam

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že manžel užívá marihuanu. Ale také jste nedávno zjistila, že má nějaké finanční problémy. Netuším, kdy jste si začala změn všímat, ani co přesně se poslední roky nebo měsíce děje. Možná by proto nebylo od věci podívat se na celou situaci v širších souvislostech a dopodrobna v nějaké poradně. Co myslíte?
Přeci jenom jste spolu 8 let, za tu dobu jste spolu jistě mnohé prožili. Možná manžel užíval marihuanu vždy a tak nyní těžko rozumí tomu, že po něm chcete změnu. Nebo se pletu? Možná není vše podle vašich představ, ale přeci jenom máte dvě děti, spojuje vás minulost a jistě i plány do budoucna. Netuším, jak by se na návštěvu poradny díval váš manžel, ale do poradny můžete zajít i vy sama - už jen proto, abyste si ulevila od emocí a ujasnila si, co byste vlastně potřebovala, abyste si mohla říct, co po manželovi chcete (vysvětlit dluh, přestat užívat marihuanu, nebo jsou tu i další věci, které vám vadí?, které se v poslední době nebo i letech změnily?). Spousta lidí vnímá poradnu jako něco, kam chodí jen ti, co si sami neporadí. Ale věřte, že mluvit s někým, kdo není v situaci citově angažován a kdo vám pomůže si vše v klidu ujasnit, není od věci. Často se člověku uleví, když si věci pojmenuje, ujasní si sám za sebe, co by potřeboval i co mu vadí. Ona totiž ultimáta, výhružky ani citové vydírání nefungují. Lepší bývá mluvit v klidu o svých vlastních emocích, o tom, co byste potřebovala, nastavit si hranice a podmínky, za jakých jste ochotná druhého podporovat. Je dobré naslouchat, ale také se nenechat balamutit.  Co vy na to? Dávala by vám návštětva poradny nějaký smysl?
V tomto textu najdete obecné rady (10 rad jak vést kontstruktivní rozhovor) o tom, jak mluvit s někým (text se týká dětí, ale lze obecně použít i na další blízké a partnery), u koho máte podezření, že zatajuje například užívání drog. Je dobré se držet popisu, nevybuchovat, dopředu si limitovat čas a nečekat rychlé řešení.
Snad alespoň takto. Pokud byste byla z ČR, napište znovu, ráda vám pošlu kontakty, kam se obracet, pokud jste ze Slovenska, pokusím se zprostředkovat kontakty, kde by vám pomohly vhodnou poradnu najít.
S přáním klidných vánočních svátků,
Gabriela Minařík.