Postup lecby
Lharka
Dobry večer,
obracím se na Vás s dotazem, jak postupovat při léčbě závislosti.
Posledních 5 let pravidelně užívám pervitin. Posledního půl roku se snazim přestat, ale po 14 dnech jsem v tom stejném kolotoci.
Mám úžasného přítele, který je moc hodný. Několikrát se mnou tento problém řešil, bohužel jenom slovně. A při jakémkoliv dalším zklamání jsem se už ani nesverovala a vše dělám odporné za jeho zády.
Poslední 3 měsíce jsem navíc začala hrát on-line automaty a prohrála několik desítek tisíc. Opět tajné. Mám skvělou práci, která mě baví a jsem úspěšná. Tohle nechci narušit.
Chci se zbavit toho bremena, které má naslutecny dopad na mou psychiku. Nehledě na to, co mi to dela s obĺicejem.
Prosím nechci razantně na 3 měsíce někam izolovane.
Potřebuji se svěřit a stanovit dílčí cíle. Vím, ze bych se první měla obrátit k mému příteli. Citim ze to sami nezvladneme.
Kromě práce a běžného zivota se začínám pomalu topit ve lžích.
Mockrat děkuji za radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za dotaz i za důvěru, otevřenost a upřímnost.
Píšete, že máte skvělou práci, ve které jste úspěšná. Paralelně s tím však užíváte několik let pervitin, poslední 3 měsíce hrajete automaty a o všem lžete příteli. Ráda byste se tohoto břemene zbavila, ale samotné se vám to nedaří.
Do razantní pobytové léčby na 3 měsíce se vám nechce. Raději byste tedy docházela ambulantně na nějaké poradenství jednou nebo dvakrát za týden? Pokud ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
Nepopírám, že je možné, že vám ambulantní poradenství nebo psychoterapie pomohou. Nemusí to být nutně tak, že člověk po několika letech užívání musí do léčebny nebo komunity. Nicméně pravdou je, že v každé léčbě je potřeba otevřenost a upřímnost podobná té, se kterou se obracíte na nás. Čím více do toho dáte, tím více získáte. A často jedna změna vede k další.
Dost možná bude vysazení pervitinu mít vliv na váš pracovní výkon, který v posledních letech nejspíš i s užíváním souvisel. Možná máte obavy z toho, jestli budete i bez pervitinu podávat takové výkony. Nebo se pletu? Přeci jenom je pervitin stimulant a tak holt s výkonem souvisí, často ho zejména z počátku užívání zvyšuje, a při vhodném dávkování i zlepšuje. Ale asi tušíte, že trvale vám zlepšení výkonu nezaručí. Už jste si něčeho všimla?
Co vás vlastně k úvahám o vysazení přivedlo? Všímáte si intenzivně nějakých potíží? A co vás vlastně u pervitinu i nadále drží?
Než se dostanete do poradny, zkuste si sama pro sebe ujasnit, co vás na pervitinu baví, co vám jeho užívání dává, čeho se bojíte, že po vysazení ztratíte. A pak si udělejte i sloupeček s tím, co vám vadí a co byste po vysazení získala. Někdy člověk zjistí, že ty zisky přijdou až později. O to těžší bývá první dny a týdny vydržet. Je dobré to vědět a připravit se, že to první týdny nebude snadné. Udělat si na tu dobu plán. Na ty první týdny si přístup k pervitinu co nejvíce zkomplikovat (všeho se zbavit, vymazat telefonní čísla, vyhýbat se lidem a místům, změnu spojit i s nějakou další změnou apod.). Však sama víte nejlépe, co by vám pomohlo.
Držím palce. Kdybyste potřebovala kontakty, napište.
S pozdravem a přáním hodně sil a odhodlání,
Gabriela Minařík.