Subutex a alkohol
Pavla
Dobrý den
Měla bych dotaz ohledně uzívání subutexu . Mám kamarádku která užívá subutex vic jak 10 let. Mezi tím přerušila užívání subutexu kvůli těhotenství a nasledně kvůli kojení. Toto přerušení mělo na její myšleni pozitivní vliv aspoň co se názorů na život týče ,byla zodpovědná atd. Bohužel za rok a půl na mateřské se vrátila k užívání subutexu a k tomu několik piv denně ,každý den a někdy i alkohol tvrdý. Je to na ní dost vidět a v tom vyrůstá dítě . Otázka zní jak jí z toho pomoct a jaký vliv to může mít na vývoj ,výchovu dítěte a jak jí přesvědčit aby se pokusila aspoň být střízlivá. Ráda bych jí pomohla . Prosím o radu jak s ní navázat nějakou komunikaci která by k něčemu vedla .
Děkuji předem za odpověď Pavla

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Pavlo,
díky za dotaz i za důvěru. Víte, ono je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo kdo má dokonce pocit, že vlastně ani žádný problém nemá. Tím rozhodně neříkám, že máte dělat, že je všechno v pořádku. Ale vaše možnosti jsou jednoduše omezené.
Většinou nepomáhají výhružky, ultimáta, citové vydírání. Dobrou cestou je mluvit o sobě, svých emocích, o tom, čeho si všímáte a co vidíte. Podobně, jako popisujete situaci tady v dotazu.
Mluvte o tom, že vám na kamarádce záleží, že ji máte ráda. Nebojte se říct, že s užíváním subutexu a alkoholu nesouhlasíte. Popište, jak se po užití těchto látek chová - držte se strohého popisu (např. pletou se ti slova, motáš se, najednou máš jinou náladu, nedodržuješ, co jsme měly domluvené, často křičíš apod., podle toho, co se skutečně děje). Mluvte o tom, že máte strach o ni, o její zdraví. Zmiňte se o tom, že si může situace všimnout okolí. Má dítě. I vám se nelíbí, že v takovém prostředí vyrůstá. Možná sama uvažujete, jestli nemáte nějak zasáhnout. Nebo ne? Popište, jakých změn jste si všímala v době, kdy neužívala. Co jste vnímala jako positivní?
A hlavně se ptejte a naslouchejte. Ptejte se jí, co jí k užívání přivedlo zpátky? Naslouchejte tomu, co ji trápí. Sama si určete, a klidně jí řekněte, za jakých okolností, se s kamarádkou chcete vídat - když bude střízlivá, nabídněte jí společné aktivity (podle svých možností a chuti).
Víte, ono užívat dlouhodobě Subutex, nemusí nutně být problém - obzvlášť pokud jde o substituci užívanou dle doporučení lékaře, tj. ve stanovených dávkách, cucáním a pravidelně. Nicméně kombinace s alkoholem je určitě špatný nápad.
A v neposlední řadě zvažte, jestli nezajít do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Ono někdy není od věci si o všem s někým promluvit. Možná se vám nechce mluvit s nikým blízkým, protože byste kamarádce udělala problémy. Pak se můžete zbytečně trápit sama. V poradně byste si mohla promluvit o celé situaci v souvislostech, zjistila byste, jaká má možnost kamarádka, a určitě byste odešla i s radami, jak postupovat, abyste kamarádce pomohla si problém uvědomit a podpořila ji při hledání řešení. Co vy na to?
S pozdravem a přáním klidných vánočních svátků,
Gabriela Minařík.