Trvalé následky
Nela96
Dobrý den,
před necelým měsícem jsem na party kombinovala alkohol, 1 tabletu extáze a cca 0,25g kokainu. Z večera mám výpadky paměti a 2 dny mi trvalo se z toho dostat a normálně fungovat. Pár dní na to jsem byla na tetování a poprvé se mi zamotala hlava a měla jsem silný pocit na omdlení. Od té doby se mi to stalo několikrát - hlavně když jsem unavená. Byla jsem s tím i u lékaře, na neurologii i kontrolním EEG (drogy jsem zamlčela) vše dopadlo v pořádku a dostala jsem prášky Betahistin na zklidnění závratí. Myslíte si, že to může mít spojitost s tím večerem? A nemohou být tyto následky trvalé? Jsem poslaná ještě na magnetickou rezonanci, pokud se mi tedy stav nezlepší (jako dítě jsem se léčila s epilepsíí - tu při EEG vyloučili).

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Nelo,
z toho jak to popisujete, to nějakou spojitost s tím večerem mít může. Jak asi víte, extáze způsobuje vyplavení serotoninu a dalších neurotransmiterů v mozku. Po odeznění účinku potom hladina serotoninu zase klesá a s odstupem zhruba dvou dnů je jeho aktivita nejnižší - dostavuje se velká únava, vyčerpání, depresivní ladění, nízký krevní tlak (s tím by souvisel ten váš pocit na omdlení na tetování). Alkohol zároven zpomaluje odbourávání extáze a tento "propad" se potom dostavuje s větším zpožděním. Ta první epizoda by tedy nebyla až tak neobvyklá.
Co je za tím, že se vám to potom stávalo opakovaně, to už je trochu větší otázka, možná spíš na neurologa. Ale dovedu si představit, že jsou např. ještě trochu rozhozené regulační systémy mj. krevního tlaku (vegetativních funkcí obecně) a že při zátěži potom dochází k těmto prekolapsovým stavům. Zároven ale že nedošlo k nějakému trvalému poškození. Může za tím být ale i něco jiného (porucha rovnovážného systému) a pokud se to nebude lepšit, musí to dál posuzovat odborník. Myslím, že by nebylo od věci lékařůn sdělit, že tomu předházelo užití extáze, protože to pro ně může být dost užitečné vodítko, na co se soustředit a jak dál postupovat, rozumím ale, že se vám do toho moc nechce.
V tuhle chvíli bych vám určitě doporučila, abyste se drogám včetně alkoholu vyhýbala, snažila se držet pravidelný režim, odpočívala, dostatečně spala a jedla. Pokud se jednalo jen o přechodné narušení regulace, tak se to spraví.
Ještě bych chtěla dodat, že pokud jste v dětství trpěla epilepsií, brát extázi a jiné drogy podle mě není vůbec dobrý nápad a může to vážně ohrozit vaše zdraví. Tak na to myslete a buďte na sebe opatrná!
Kdybyste měla další otázky, neváhejte se na nás obrátit.
Hezké svátky!
T.E.