Test a drogy v těhotenství
Eva
Dobrý den.
Drive jsem hodně kouřila, pila o brala občas drogy.
V těhotenství mám velké nevolnosti a i když jsem kouření hodně omezila (jedna cigareta, asi 2 skleněnky marihuany) zjistila jsem že mi marihuana od nevolností pomáhá. Vím že je to špatně.. Chci se kouření zbavit úplně. Nicméně co jsem si hledala informace na internetu, dočetla jsem se, že v některých nemocnicích konkrétně v Benešově dělají všem matkám test na drogy.
https://www.benesov-city.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=219&id=38688
Je skutečně pravda, že testy dělají všem matkám? Dělají je i v průběhu těhotenství nebo jen u porodu? Do přečtení článku z Benešova, jsem si nemyslela, že testy dělají všem. Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
nevím, jak přesně to chodí v té které porodnici, ale obecně spíše platí, že testy na drogy se dělají v případě, že je nějaké podezření, že matka drogy užívá. Pravidelně se testuje například v případě, že matka nedocházela během těhotenství nikam do poradny, či ve chvíli, kdy má někde v dokumentaci záznam o užívání drog. Potom je možné testovat jak matku (krev, moč), tak dítě (lze testovat první moč, pupečníkovou tkáň, smolku, případně vlásky). Průkaznost se potom liší podle testovaného materiálu a podle např. frekvence užívání od několika málo dní před porodem až po několik posledních měsíců (v případě vyšetření smolky).
Pozitivita testu vede ke kontaktování OSPOD a následně dalším šetřením, která vedou k rozhodnutí o dalším postupu. To je samozřejmě jedna stránka věci, ta druhá je, jaký vliv to má na vaše dítě a na jeho zdraví.
Nechci vás soudit, rozumím tomu, že je dost náročné nějak fungovat, jestli máte silné těhotenské nevolnosti. Sama píšete, že víte, že to „je špatně". Důsledky kouření marihuany na zdraví plodu (a matky) jsou stále předmětem výzkumu. Pravděpodobně marihuana neškodí tak závažné, jako např. alkohol, kouření cigaret nebo užívání „tvrdých"drog, takže je určitě dobře, že se vám to podařilo takhle výrazně omezit. Na druhou stranu, škodlivé vlivy určitě pozorovány byly a některé pravděpodobně souvisí právě se způsobem, jak se marihuana užívá - tedy kouřením. Píšete, že byste se toho ráda zbavila úplně - pokud byste měla zájem, rádi vám v tomto ohledu poskytneme další informace či kontakty.
V naší organizaci funguje Centrum komplexní péče o dítě a rodinu, jehož vedoucí, Ilona Preslová, se dlouhodobě zabývá prací s rodiči, kteří mají zkušenosti s drogami. I kdybyste jen hledala místo, kde můžete o svých problémech otevřeně mluvit, zde ho najdete. Můžete tu získat potřebné informace i podporu během těhotenství a po něm.
Kontakt zde: http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
Kdybyste vás cokoli dalšího napadalo, měla jste v hlavě další otázky a obavy, nebojte se znovu ozvat. Nebo se rovnou objednejte k nám do Centra.
Držím palce, ať nevolnosti brzy poleví a můžete se věnovat radostnějším aspektům těhotenství...
Pěkný adventní čas!
T.E.