Jak poznám ze jsem závislá na pervitinu
Kristýna
ráda bych se zeptala, od kdy se dá brát závislost na pervitinu a jak se pozná. S užíváním jsem začala pred 2 lety .Hned ze začátku jsem ho brala denně a hodně tak Půl roku v kuse Pak jsem si dala pauzu Cca 8 měsíců apřed půl rokem jsem zase zažala brat Nejdříve jsem si dala "víkendově" Teď jsem ve fázy, kdy si nepamatuji, že bych byla týden bez dávky, tak 3 x di týdne - slabší dojezdu jsou (byli ze začátku o dost větší )... Avšak moje vůle je pořád silná, že když si řeknu "dnes si nedám" tak si opravdu nedám, nemám nepotřebuji to. Spis my to trosku pomáhá se vyrovnat ze stresem který mám denno denně, negativní účinky .Jsem histericka, labilní ,vztahovačna, podezírava, trpim uzkostmi ,nikdy jsem nic podobného neměla (já si toho ani nevšimla pouze opcas mam stav úzkosti )To vše co jsem popsala mi tvrdí už můj bývali partner .Ja to prikladala tomu Ze jsem výbušné povahy A jsem pod obrovským tlakem a stresem a možná ze nezvládám jen danou situaci.Byvali partner piko neužívá max za rok si ho dal 3 krát se mnou jinak kouři pouze marihuanu .Nevim zda to jsou pouze jeho vyhulene vymysli Po rozchodu.Je pravda ze jsem se sním rozešla já do teď nevím proč vyhledává jsem hadby bez důvodné někdy když jsem byla na piko neměla jsem chuť vůbec sním sní mluvit .Od začátku as do teď pro mě bylo piko jako dočasná ze začátku zábava pak jen sem tam pomoc když jsem byla unavená ale furt jsem si říkala as bude čas prestanu užívat perník ,vím co všechno obnáší tohle a co to mužů s člověkem udělat a kam ho to muže dostat ..Hned na začátku jsem byla na samém dne a kdyby nebylo bývalé tak by to asi pokračovalo dal ,,
Omlouvám se, za trochu delší a nekorigovaný dotaz, mám hodně rozházené myšlenky.
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Kristýno, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete a máte o sebe samou, respektive o to, jak na tom jste, zájem.
Jestli jste závislá, nebo ne, nedokážeme takto na dálku posoudit, jisté však je, že se na Vás užívání drog neblaze podepisuje, tedy popisované projevy tomu rozhodně nasvědčují.
2 roky intenzivního užívání pervitinu je pro vznik závislosti, zdravotní, tělesná i duševní poškození více, než dostačující. Omluvte mě, ale některým větám a souvislostem nerozumím, sama zmiňujete, že jsou podobně, jako Vy, "rozhozené"...
Dagnostická kritéria závislosti:
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/z/zavislost_syndrom_zavislosti
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti
http://www.odrogach.cz/skola/uzivani-navykovych-latek/zavislost/
http://drogy.doktorka.cz/kriteria-zavislosti/
Podle ICD-10 (MKN-10) je syndrom závislosti soubor behaviorálních, kognitivních a fyziologických fenoménů, který se vyvíjí po opakovaném užití látky a který typicky zahrnuje následující projevy:
1) silná touha nebo pocit puzení užívat látku (craving),
2) potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky,
3) somatický odvykací stav, jestliže je látka užívána s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmé z typického odvykacího syndromu pro danou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky,
4) průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinků, původně vyvolaných nižšími dávkami (jasné příznaky lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, který by zneschopnilo nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance),
5) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky, nebo k zotavení z jejího účinku,
6) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků: poškození jater nadměrným pitím (depresívní stavy, vyplývající z nadměrného užívání látek) nebo toxické poškození myšlení; je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození.
Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií během posledního roku. Syndrom závislosti může být: pro specifickou látku, pro třídu látek nebo pro širší spektrum farmakologicky odlišných psychoaktivních substancí.
Podle DSM-IV se závislost na návykových látkách popisuje jako maladaptivní model užívání návykové látky, prokázaný výskytem minimálně tří z následujících příznaků během jednoho dvanáctiměsíčního období.
1) Tolerance, projevující se jedním z následujících úkazů:
- potřeba nápadně zvýšených dávek dosažení intoxikace nebo žádaného účinku,
- nápadně snížený účinek při užívání stejného množství návykové látky.
2) Příznaky z vysazení drogy, projevující se jedním z následujících úkazů:
- abstinenční příznaky typické pro danou návykovou látku,
- užití stejné nebo velmi podobné látky pro potlačení nebo prevenci abstinenčních příznaků.
3) Návyková látka je často užita ve větším množství, než bylo zamýšleno.
4) Je přítomna trvalá touha nebo neúspěšná snaha o snížení nebo kontrolu užívání.
5) Mnoho času je stráveno při aktivitách nutných k získání nebo užívání návykové látky nebo ke vzpamatování se z jejích účinků.
6) Důležité společenské, profesní nebo rekreační aktivity nejsou vůbec provozovány nebo jsou omezeny kvůli užívání návykové látky.
7) Užívání návykové látky nepřestává, přestože je známa existence trvalých nebo vracejících se fyzických či psychologických problémů, pravděpodobně působených nebo eskalovaných užitou návykovou látkou.
Viz také craving , fáze závislosti, psychoaktivní látka, odvykací syndrom
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou       žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
Další...:
silná touha a nutkání užívat látku
potíže v kontrole užívání látky
užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
Vraťme se na začátek, dokud nedáte svůj život dopořádku, a k tomu ani abstinenence sama o sobě nestačí, lépe Vám nebude.
Doporučuji vám tedy nejlépe vyhledat odbornou pomoc a o všem si naprosto nezávazně, otevřeně popovídat. Znamená to zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby uživatelům návykových látek a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor. Při něm, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak situaci řešit, co můžete podniknout pro to, abyste se cítila lépe a život nabral radostnější a spokojenější směr, zároveň Vás upozrní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Můžete si v případě zájmu sjednat průběžnější schůzky, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas. Získáte pochopení, přijetí, podporu a pomoc, bude li třeba.
Kontakty:
Poradenský a ambulantní program pro osoby
ohrožené závislostním chováním White Light I.
Pražská 166/47
400 01 Ústí nad Labem
Telefon: +420 725 874 363
Web: http://www.wl1.cz
Ambulantní adiktologické služby
Drug-Out Klub, z. s.
Velká Hradební 13/47
400 01 Ústí nad Labem
Telefon: +420 720 347 918
Web: http://www.drugout.cz/ambulantni-adiktologicke-sluzby
Kontaktní centrum Drug-Out Klub
Velká Hradební 47/13
400 01 Ústí nad Labem, 400 01
Telefon: +420 475 210 626
Web: http://www.drugout.cz
AT ambulance při Masarykově nemocnici Krajská zdravotní
Sociální péče 3316 /12A
401 13 Ústí nad Labem
Telefon: +420 477 113 137
Web: http://www.kzcr.eu/zdravotnicka-pracoviste/psychiatricke-oddeleni
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se Váš příběh vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji vše dobré, požehnané Vánoce,
Amrit Sen.