Abstinencni příznaky z mariuhany
Cowl
Dobrý den,mám 30 let a asi po dobu půl roku jsem denně uždíval asi polovinu skleněnky.ovšem poslední neděli se po užití stalo to ze jsem dostal neuvěřitelný záchvat paniky,který mě vlezl do hlavy.Něco jako schizofrenie.trávu jsem úplně vysadil.Od té doby je to tři dny a pořád nejsem svůj,ale tak nejak v normálu.ovsem do doby než nastane vecer cca 18:00 až 19:00 (doba kdy jsem trávu užíval) v ten moment se mi hlava nabourá negativitou s bludnýma představama,už ne tak v silné míře,ale vzhledem k tomu že mě to vyděsí,tento stav si nejspíš sám prohloubím.Je to všechno nejspíš abstinenčni příznak? Lze to nějak potlačit? Nebo nějak tomu předejít? Jsem z toho hodně vydešen,a upřímně kdybych věděl že taková situace může nastat,rozhodně bych se ke kouření trávy nikdy nedostal.začal jsem jen z duvodu dobrého pocitu každý večer po stresujicich dnech v praci...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Cowle,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí. Poslední dny je naše poradna vytížená a nestíháme odpovídat tak rychle, jak bychom si přáli.
Píšete, že po jednom užití v neděli minulý týden, tj. před 10 dny, jste dostal záchvat paniky, po kterém jste ráz naráz trávu vysadil. Od té doby se necítíte tak úplně ve své kůži. Netuším, co si pod tím přesněji představit. Píšete, že jde o jakési negativní a bludné představy, ale nejste více konkrétní. Nejhorší je to v době, kdy jste pravidelně marihuanu užíval, tj. večer mezi 18-19:00. Ptáte se, jestli jde o abstinenční příznaky.  Na to bych však potřebovala vědět víc. Může jít o nával chutí, ale ten většina lidí celkem dobře pozná a mluví o cravingu, bažení, touze si zahulit. Vy popisujete něco, co se možná více blíží úzkostem spojeným s oním nedělním zážitkem, nebo se pletu?
Po špatném zážitku je vysazení zcela pochopitelné a také na místě. Stává se, že se nepříjemný zážitek protahuje, nezmizí docela, nebo se v nějakých podobách opakovaně vrací. Většinou časem vymizí bez jakékoli pomoci či zásahu. Pokud se ovšem situace nevrátí v krátké době do normálu, myslím tím v horizontu dní, není od věci vyhledat odbornou pomoc. Někdy se totiž na onen zvláštní pocit nabalí různé úzkosti, obavy a postupně začne problém bobtnat a ovládat celý život. Dojde-li to až takto daleko, bývá hledání řešení často zdlouhavé a komplikované, neobejde se bez dlouhodobé medikace a psychoterapie. Lepší proto zarazit podobné potíže v počátcích, kdy je to ještě poměrně snadné. Tím vás nechci strašit, ale spíš podobným potížím předejít. Doufám ostatně, že jste v tuto chvíli již v pořádku. Nebo se mýlím?
Přeji vám klidný zbytek adventu a hezké svátky.
Kdyby se cokoli dělo, napište. I tak budu ráda, když se ozvete, jestli už je vše v pořádku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.