Toxická psychóza přítele 2
v
Dobrý den, děkuji za vaši odpověď. Chápete mě naprosto správně. Kontakty na různé terapeuty jsem mu předkládala několikrát, jenže myslí, že všichni okolo lžou a jsou proti němu, on je ten v pořádku, nikam nepotřebuje a už vůbec ne někam, kde by mu někdo mohl pomoct otevřít oči. Jako by nechtěl prozřít. Vyhýbá se tomu a vím, že dokud se sám nerozhodne, nikdo nemá šanci pomoct. Bojím se, že v tomhle stádiu zůstane navždy. Začal teď za vše vinit mě, vykládá po městě, co mu přijde na mysl. Jednou jsem konfident, jednou šlapu za perník. Na svůj účet na jedné síti fotil počítač a psal, že jsem mu ho napíchla, že vidí zásahy třetí strany a spoustu dalších věcí. Je mimo, už se mi ozvalo několik lidí s tím, co se mu děje, že doslova blázní. Má teď nepřátele v každém kroku, nikoho komu věřit, protože pravé odehnal a cizí ho jen využívají a podělávají, tím ho ještě víc ničí.
Jako vrchol provedl včera něco, čím mi velmi dlouho vyhrožoval, šel za mou rodinou. Odmítal odejít, vyhrožoval, dělal ostudu a řekl mámě spoustu nesmyslů. Ta ví, že mu nesmí věřit, po incidentu, který se stal před pár dny, jsem musela jít s pravdou ven, alespoň částečně jí přiznat, co mi dělal. Chtěla jsem svou rodinu před tímhle zlem chránit, selhala jsem. Bojím se o ně, nevím, co ho napadne. Každopádně dokud nic závažného neprovede, bude pobíhat po městě jako nebezpečí nejen pro ostatní, hlavně pro sebe. Je pro mě těžké se s tímhle smířit, ten člověk mi přináší jen bolest a přesto ho chci zachránit.. Ale rozumím, dala jsem do toho vše a on jen bral a nevracel, nejde to.
Ráda bych spravila sebe, jak říkáte. Sama jsem vystřídala několik psychologů, ale nějak je pro mě složité se rozpovídat. Je tak moc věcí, které se dějou, nic není v pořádku a přijde mi to nemožné. Chystám si, co říct, ale stejně to nedokážu a proto příště už většinou nepřijdu. Chtěla bych to změnit, naučit se mluvit, ale je to těžké. Vím o káčku v mém městě, ale neumím se odhodlat tam jít a už vůbec nevím, co říct. Ptají se: proč jste tady? s čím vám mohu pomoct? a já už chci být pryč, protože nevím jak odpovědět, vždyť oni mi nepomůžou, vše je zničený. Jedinej o koho jsem kdy stála se mi ztratil v závislosti a já sama bez něj ani to piko nechci. Nemám proč být.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, v.,
jsem ráda, že znovu píšete. Byť to vypadá, že vám v současnosti bývalý partner zrovna na psychické pohodě nepřidává. A protože jste zadala část odpovědi do skryté poznámky, vyvěšujeme odpověď skrytě, je tedy přístupná jen vám a pracovníkům naši poradny.
Máte naprostou pravdu v tom, že v Opavě funguje Kontaktní a krizové centrum Pod slunečníkem. A já věřím tomu, že by skutečně bylo mnohem užitečnější zajít do centra osobně, než si psát takhle na dálku. Efekt osobního sektání bývá mnohem větší. A věřím, že vás i více podpoří, než já takhle na dálku. I proto jsem do centra zavolala a zeptala se, co by vás tam čekalo. Ráda bych tím z vás sejmula tu největší nejistotu a obavy z toho, co se bude po příchodu dít.
Centrum má dva vstupy. Jeden pro lidi, kteří drogy již neužívají (a ty, kteří mají mezi svými blízkými nějakého uživatele), a druhý pro ty, kteří aktuálně stále ještě drogy užívají. Sama zvažte, který je pro vás.  Ale protože jste psala, že přeci jenom občas užijete a není to dlouho, co jste užívala, ptala jsem se na vstup pro uživatele. Ten je otevřený od 10 do 17 každý den, vyjma středy, kdy je od otevřeno od 14 do 16. Polední pauza je 13-14. V době, kdy je otevřeno, stačí prostě otevřít plechovou branku a vejít na dvorek a otevřít dveře do domu. Není nutné s nikým mluvit, nikde zvonit. Prostě vejdete a je to. A ano, nejspíš vás osloví s tím, co by pro vás mohli udělat, nebo s čím potřebujete pomoc. Nelekejte se toho. Stačí říct, že vlastně moc nevíte a jste tu poprvé. Není nutné mít na všechno hned odpověď.
Po telefonu jsem mluvila s panem Daňkem. Kdybyste chtěla, je možné mu dopředu zavolat a domluvit si přímo termín sektání ať už s ním nebo s psychologem a nebo třeba i se ženou, jak by vám to vyhovovalo. V provozní době je velká šance, že si na vás někdo také čas udělá, ale mít domluvený termín, je větší jistota. Po telefonu jsem se zmínila o slečně, která užívá drogy, užívala s přítelem, který se k ní nechoval a ani nyní po rozchodu nechová hezky, že je se mnou tahle slečna v kontaktu přes poradnu, a necítí se moc jistá, neví, jak mluvit s lidmi, co říkat a odpovídat na otázky ... takže kdybyste chtěla, můžete říct, že vás posílá Gábina z internetové poradny ze Sananimu, co mluvila s panem Daňkem, a oni už by tohle všechno věděli. Pokud by vám to pomohlo, můžete si vzít k ruce dotazy, co jste napsala sem na poradnu a od nich se odrazit. Nebo můžete do centra nejprve napsat email nebo zavolat. Můžete poprosit rodiče, aby vás na první schůzku doprovodili. Prostě cokoli, co vám pomůže sesbírat odvahu a dorazit osobně. Uvidíte, že po pár setkáních tyhle nejistoty opadnou a nejspíš se i rozpovídáte. Z dotazu se mi navíc zdá, že možná to neumíte říct nahlas, ale psát vám jde. I to je varianta - nosit si s sebou napsané to, co se mi honí hlavou. A pokud jde o mluvení, prostě se držet strohého popisu událostí. Začít buď tím, co se dělo dnes, nebo v posledním týdnu. Nic složitého. Co vy na to?
Tady kontakt přímo na pana Daňka:
Bc. Antonín Daněk
vedoucí K-centra
602 765 082
danek@podslunecnikem.cz
A tady stránky centra, přímo té části, o které mluvím:
https://www.podslunecnikem.cz/copy-of-poradenstvi, vchod z ulice Skřivánčí, nejspíš jde o rohový dům a jestli vrata nepřemalovali, jsou modrá, jak je vidět na odkaze.
Zdraví,
Gábina Minařík.