Závislá na tramalu
Zuzanka
Dobrý den chtěla sem se zeptat je mi 27 let a Mnela sem problémy se zubami když mi dal lékař tramal hned sem Mnela klid začala sem ho brát v 19 let nevím co stim a jak se toho mám zbavit mám 5leteho kluka a nechci mít zničenéj život kvůli závislosti na tramalu je nějaká možnost léčení??!!

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Zuzanko.
Nevím, jak teď Tramal berete, jestli pořád stejnou dávku, nebo jestli jste dávky postupně navýšila a dostalo se to mimo vaši kontrolu. Také nevím, jak moc to zasahuje do vašeho fungování a jaký to má vliv na váš duševní a tělesný stav. Pokusím se tedy nějak obecně nastínit možnosti léčby závislostí.
Pokud berete stále stejnou dávku, tak bude o něco jednodušší, něco s tím udělat - je možné, že postačí konzultace v ambulanci psychiatra se zkušeností s problematikou závislostí a potom postupné vysazování dle jeho doporučení, případně podpořené nějakou medikací.
Pokud je to varianta, že jste postupně dávky zvyšovala a zvyšovala a má to už větší vliv na vaše fungování, vaše vztahy, schopnost pečovat o dítě a podobně, bude lepší varianta detoxu. Detox trvá několik dní, někdy i déle - záleží, jak probíhá odvykací stav. Výhodou je, že je tam 24 hodin denně přítomen lékař, který vám může na míru upravovat medikaci, která zmírní abstinenční příznaky. Po detoxu můžete navázat léčbou ústavní (tedy v psychiatrické nemocnici či léčebně), nebo potom pokračovat rovnou ambulantně. (Můžete samozřejmě zkusit ambulantně - tedy doma - i vysadit, ale vyžaduje to větší sebekontrolu a bude to pravděpodobně trvat déle. I tady bych rozhodně doporučila, abyste to napřed probrala s psychiatrem v oboru AT).
Na detoxu se Tramal sice postupně vysadí a akutní fázi abstinenčního syndromu tak budete mít za sebou, ale ještě může nějakou dobu trvat, než se dáte do kupy. Ústavní léčba vám zajišťuje chráněné prostředí - nemáte možnost si Tramal opatřit a začít ho znovu brát, máte pravidelný režim, kontakt s terapeuty a s lékařem. Naučí vás, jak např. zvládat bažení po Tramalu (chuť si zase dát), vysvětlí vám, jak závislost funguje a budete se nějak připravovat na fungování „venku" bez Tramalu. Ústavní léčba trvá obvykle několik týdnů až měsíců. Ambulantní léčba není tak chráněná, jste od začátku venku, ale máte pořád podporu někoho, kdo vás nesoudí, komu se můžete svěřit a kdo vám také poskytne potřebné informace. Můžete docházet do adiktologické ambulance, kde je docházka do programu obvykle 1-2x týdně, nebo do psychiatrické ambulance s AT zaměřením, kde to bude individuální.
Takové jsou zhruba možnosti. Neděste se toho, budou vás čekat lidé, kteří vám mohou pomoci, ať už jste na tom teď jakkoli. Existují i služby pro matky s dětmi, naše organizace např. provozuje tzv. Centrum komplexní péče o dítě a rodinu. http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
Kdyby vás cokoli zajímalo blíž, neváhejte se zeptat. Rádi vám pošleme i konkrétní kontakty ve vašem okolí, stačí napsat větší města, která máte dostupná. Nebo můžete mrknout na kontakty u nás na webu, nebo také sem: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Držím palce, rozhodnutí s tím něco udělat je první krok k úspěchu!
Držte se, dejte se do toho, a kdybyste něco potřebovala, určitě se ozvěte!
T.E.