Toxická psychóza přítele
v
S přítelem jsme brali rok pervitin. Poslední půlrok začal přítel postupně brát téměř každodenně. Já momentálně přestávám. S tím přišla spousta problémů ve vztahu. Podváděl mě, lhal mi, byl zlý, hrubý a obviňoval mě z podvádění. Udělal mi vše špatné, co jsem nikdy nemyslela, že by mi udělal, tohle samo o sobě bylo pro mě destrukcí, přesto to se mnou uměl tak, že jsem vždy zůstala, že jsem dokonce měla pocit, že za to můžu já. Já mu byla vždy věrná, 2 roky, neměl důvod, přesto mě podezíral. Vyvrcholilo to v něco nesnesitelného. Bral mi mobil, kde nic nenašel, ale právě proto mě obviňoval ještě více s tím, že jsem vše smazala, dokonce myslel, že mám na mobilu pokročile nastavená nějaká gesta, abych jedním kliknutím vše skryla. Nutil mě opakovaně nahlas volat známým, které podezříval, řekl mi, co přesně říct, aby se mu potvrdilo, co potřeboval, následně vyjížděl, že to máme vždy domluvené. Sám dřív z mého mobilu psal lidem a volal lidem, když chtěl piko, na to následně zapomněl a když zprávy objevil, nešlo mu to vysvětlit. Křičel, často odcházel s tím, že jde toho hajzla zabít a já ani nevím, o kom mluví zrovna teď. Střídavě se vyptává na různé lidi, kteří pro mě nic neznamenají a sama je pořádně neznám. Vyslýchá mě, musím se neustále obhajovat. Každá maličkost, která je úplně normální se mu nezdá a následuje (říkám tomu) soud, klidně celou noc, kdy řeší např. od koho mám čokoládu (která byla od babičky), protože jsem si ji nechala na stole nebo kde jsem byla nějaký večer, který jsem strávila doma na počítači, protože se mu nezdála historie prohlížeče, která seděla.. za den si všimne několika takových věcí. Říká že byl blbý a naivní, že mi kdy věřil, že jsem prolhaná kurva, štětka, coura. Nadávky jsou na denním pořádku, neuvěřitelně mě psychicky ničí. Cítím se jako špína, přestože jsem nic neudělala. Dohání mě k šílenství, sama jsem přemýšlela o pobytu na psychiatrii. Už vím, jak umí manipulovat, vím, že má problém v hlavě, že potřebuje pomoc, ale když ji nechce? Věří svým bludům, je to nekonečné. Od doby kdy to začalo jsem se snažila ho z toho vytáhnout, pomoct mu, někdy se zdálo, že se zlepšil, často se omlouval, že mě miluje a že je jen žárlivý a proto si vymýšlí věci v hlavě. Říkal mi, ať ho na to jen upozorním, až to přijde znovu, jenže přišlo to klidně jen pár hodin po jednom z tisíce těhle rozhovorů a v tu chvíli je mu všechno jedno a má jen svou pravdu a chce mi co nejvíce ublížit. Konečně po neskutečně dlouhé době, jsem ho opustila, zatím je to pár dnů. Střídavě mi píše, že mě potřebuje, mou pomoc, já mu chci pomoct, ale jak? Nikdy nepůjde k odborníkovi, potřeboval by hospitalizaci, ale já ho tam těžko dotáhnu, musí chtít on.. Znamená to, že kvůli své nemoci, se z toho nikdy nedostane? Když mu přepne, píše mi nadávky, a že se mu vše teď potvrdilo, tím že jsem ho opustila, že jsem šukala jinde, dokonce si vymýšlí, že mě někdo nafotil nebo viděl, čímž prohlubuje můj strach o jeho duševní zdraví. Prosila jsem ho, aby si aspoň zkusil být čistý pár dní, týdnů, aby se na to mohl podívat čistě, odpovídá "teď to vidím čistě, to jsem potřeboval celý život". Nevím co dělat, chci jen aby byl v pořádku, chtěla bych se rozejít s tím, že se stabilizoval a ať ví, že po tom jak mi ubližoval a podváděl mě s ním už nemůžu být. Nechci ať žije v bludu do konce života, já ho milovala. Mám o něj strach.
Předem vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, v.,
díky za odvahu a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Chápu to tak, že byste si přála, abyste se rozešli ve větším klidu a také aby bývalý přítel věděl a pochopil, že se mýlil, že jste mu byla věrná, celou dobu ho milovala, že vám na něm stále záleží, a že problém je hlavně jeho užívání drog a na něj navazující paranoia. Je to tak?
Bohužel mne nenapadá nic, co byste v tuhle chvíli mohla udělat. Mám z vašeho popisu dojem, že cokoli uděláte, nebo řeknete, může být jednu chvíli skvělé a v druhém okamžiku použité proti vám. A to i z toho důvodu, že jste člověk, se kterým je takhle zvyklý fungovat, nekontroluje sebe, své chování, ani emoce. Možná tedy pomůže, pokud mu dáte kontakt na kontaktní centrum nebo street, ale dál už to bude záležet na něm. Z mého pohledu je to bohužel klasický obrázek mysli na pervitinu, která se točí v začarovaných kruzích. Jediný, kdo tohle kolo může zastavit, je právě váš bývalý přítel. Nemůžete to udělat vy, ani nikdo jiný.
V podobných vztazích, jako byl ten váš, fungují třeba i takové věci, jako "přeci by si nemohla nechat tohle moje chování líbit, pokud by nebyla aspoň trochu pravda to, co říkám". Takže právě rozchod může být tím momentem, který mu pomůže si problém uvědomit. Ale chce to čas. Dejte ho sobě i jemu. Uvidíte, co udělá pár měsíců.
Zatím se můžete zkusit postarat sama o sebe. Tím, že budete rozbitá i vy, nepomůžete nikomu! Tak proč se nejprve nedat dohromady? Sama píšete, že omezujete užívání drog. Jak jste na tom teď? Máte někoho, s kým o drogách a rozchodu můžete bez obav mluvit? Chodíte třeba někam na poradenství? Kontaktní centrum? Přeci jenom v podobných situacích narážím na limity internetové poradny a připadá mi nejlepší zajít osobě do kontaktního centra, na poradenství, docházet na psychoterapii. Co myslíte? Tam byste mohla mluvit s někým, kdo vás nebude soudit, nebude vás do ničeho nutit, ulevíte si tam od emocí, pocitů viny i strachu, popřemýšlíte nad tím, jak byste to chtěla mít s drogami dál vy sama, a třeba se časem dostate k tomu, čím jste si ve vztahu prošla a jak se o sebe postarat do budoucna tak, aby se něco takového neopakovalo. Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, a nevěděla byste, kam se obracet, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty. Nebo je něco jiného, co byste potřebovala?
Budu ráda, když napíšete, jestli vám nějaká část odpovědi dává smysl. Přeci jenom mám jen málo informací na to, abych v tak komplikované situaci dokázala poradit. Budu tedy ráda za odpověď.
Přeji vám hodně sil a držte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.