Dotaz
Láďa
A ještě jedna věc. Dlouhodobě beru Asentru 75mg a Mirtazapin 15mg a při tom jsem si vytvořil závislost na Lexaurinu. Lze to vůbec odvykat, když vlastně mám narušený ty gaba receptory, takže tělo bude měsíce nezklidněné než se to srovná a do toho ještě AD budou podporovat tvoření serotoninu a hlavně v případě Mirtazapinu i noradrenalinu? Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Láďo, dobrý den.
Dotaz se stejným zněním jste zadal i na www.benzo.cz (spravujeme i tuto poradnu). Odpovídala na něj MUDr. Tereza Ehrenbergerová, níže Vám kopíruji její odpověď.
Mějte se hezky, MK
Dobrý den,
díky za dotaz.
Odvykat určitě lze. Vaše medikace může naopak zmírnit případné projevy abstinenčního syndomu od Lexaurinu, zejména úzkosti a problémy s nespavostí. Antidepresiv se bát nemusíte - jak píšete, zmíněná antidepresiva ovlivňují především aktivitu serotoninu a noradrenalinu, což nejsou excitační neurotransmitery. Samy vzruchy nevyvolávají, jen "upravují" odpověď na excitační a inhibiční transmitery. Nemusíte se tedy obávat, že by kombinace vysazování a antidepresiv způsobila ve vašem organismu nějakou excitační bouři.
Co bych vám ale doporučila - vysazovat pomalinku, postupně, klidně jen o desetinu denní dávky za týden. Tím minimalizujete abstinenční projevy a usnadníte vašemu organismu, aby se adaptoval na snížené dodávky benzodiazepinů. Rozhodně nedoporučuji vysazovat naráz, zvlášt pokud berete vysoké dávky a dlouhou dobou. Tam by potom byl odvykací stav náročný a potenciálně nebezpečný.
Pokud si nebudete jistý jak postupovat, zkuste se poradit se svým psychiatrem/psychiatričkou. Případně se nebojte znovu obrátit na naši poradnu.
Přeji pěkný den a hodně zdaru,
T.E.