Bupropion mi způsobuje deprese
Bezejmena
Dobry den. Po 10ti letem užívání pervitinu jsem svepomoci s užíváním že dne na den přestala. Už dva roky abstinuji. Před rokem jsem začala beat antidepresivum Elicea na stavy úzkosti. V tomto ohledu se můj stav vyřešil. Stále se však cítím hodně unavená, jako mimo své tělo. Požádala jsem psychiatra aby na mě vyzkoušel lék bupropion který působí na noradrenalin a dopamin. Během 5dni užívání se můj stav únavy naprosto vyřešil. Opět jsem se cítila jako uzdravena. Avšak z nepochopitelnych důvodu mi po 10ti dnech užívání nastaly velice těžké deprese. Nikdy před tím jsem depresi neměla. Jsem si jistá, že je vyvolaná tímto lékem. V nočních hodinách, kdy tento lék ubývá na síle se má deprese též zlepšuje. Jsem zoufalá. Jediné co mi pomohlo se vrátit do zdravého stavu mi niny způsobuje horší potíže, než zmíněná únava. Jak je toto možné? Dopamin má naopak depresi ulevit. Ne ji zhoršit.
Lék jsem ihned vysadila a doufám, že mě deprese ustoupí. Trápí mě, že se mi vrátí únava, se kterou se budu muset smířit. Je možné že deprese byla vyvolaná hladinou jednoho z hormonů? Proč?

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, děkujeme za dotaz.
Nejdřív bych chtěla ocenit, že jste se sama rozhodla s pervitinem přestat a že už dva roky držíte abstinenci, to určitě stojí za zmínku.
Co se týče bupropionu, bude to asi složitější. Depresivní nálada patří mezi jeho možné nežádoucí účinky. Je to trochu divné, ale na někoho zkrátka může působit takto „paradoxně". Proč tomu tak je, to nedovedu přesně říct. Bupropion může způsobovat i jiné psychické stavy - napětí, úzkosti, pocity hněvu a zlosti. Ty mohou být jenom přechodné, v rámci nějaké „vyrovnávací fáze" při změnách aktivity neurotransmiterů, ale mohou i přetrvávat a vyžadovat změnu medikace. Depresivní propad může být další z takových změn. Roli může hrát dávkování (vysoké dávky), souběžná medikace, duševní onemocnění i užívání návykových látek. Nějaký vliv může mít tedy právě to, že jste v minulosti 10 let brala pervitin - bupropion zvyšuje aktivitu stejných neurotransmiterů (dopaminu a noradrenalinu).
Další možností je, že mohla vaše depresivní nálada vzniknout nezávisle na bupropionu. Je to sice méně pravděpodobné, vzhledem k tomu, že tu byla jasná časová souvislost, ale vyloučit se to hned nedá. Vodítkem bude to, jak se bude dál vyvíjet po jeho vysazení, ale určitě se můžete ještě zamyslet, jestli tu nebyly i jiné okolnosti.
Bude určitě fajn. když to podrobněji proberete se svým psychiatrem/psychiatričkou. Blíže popíšete, co během vaší „deprese" zažíváte, jestli je to únava, černé myšlenky, úzkost či naopak otupělost... Podle toho se potom domluvíte, jak dál postupovat - jestli nechat bupropion vysazený či jestli zkusit jen měnit dávku, jestli nezkusíte jinou medikaci apod. Je jasné, že dlouhodobá únava je vyčerpávající.
Tak držím palce, aby vám brzy bylo lépe.
Kdybyste měla ještě nějaké otázky, určitě se ozvěte!
T.E.