Tramal abstinence - priznaky
Lucka
Dobry den,prosim,mam dotaz..Nekolik let jsem se potykala se zavislosti na tramalu.Nekolikrat jsem brat prestala a nekolikrat recidovala.Naposledy jsem ho brala v kuse nekolik mesicu. Nyni jsem cca 6 tydnu naprosto cista ale neustale se potykam s problemy s usinanim a hlavne se v noci porad dost potim a co me a hlavne partnera trapi uplne nejvice je to, ze sebou pri spani skubu a spim hrozne neklidne.Nejen,ze ho to budi ale hlavne ho to nahlodava, zda opravdu tramal neberu, bere to jako jeden z abstinencnich priznaku, se kteryma jsem se samozrejme potykala a ne malo.hodne mi ale pri zacatku abstinence pomohl Kratom,ktery velmi zmirnil priznaky.Kdyz si ho pred spanim dam,da se rict,ze spim mnohem lepe,dochazi k mensimu poceni a zaskuby v podstate nejsou.Jenze kdyz si ho pred spanim nedam,je to o mnoho horsi.A tak se ptam,jak je mozne,ze po tak dlouhe dobe telo jeste strada,kdyz uz je ciste?nebo je to neurologicka porucha v dusledku douhodobeho brani?za jak dlouho to muze zmizet?chapu, ze jsem telu latku dodavala dlouho a ze bude "naprava" chvili trvat ale sest nedel mi prijde jako dlouha doba, aby fyzicke abstinencni priznaky uz odezneli..?
Predem moc dekuji za odpoved
Lucka

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Lucko, děkujeme za dotaz.
Obvykle se uvádí, že akutní abstinenční syndrom po vysazení opioidů odeznívá do dvou týdnů. Stává se ale, že příznaky přetrvávají delší dobu. Mohou být přítomny trvale, nebo se mohou různě objevovat a mizet a to i s dlouhým odstupem od vysazení drogy. Odborně se to nazývá post-akutní syndrom z vysazení (Post-Acute Withdrawal Syndrome, PAWS). Proč se to tak děje, se přesně neví - může to být způsobeno tím, že se mozek nestíhá adaptovat na náhlý výpadek přísunu drogy, která i třeba několik let měnila jeho fungování. Je asi také možné, že po dlouhodobém braní došlo i k nějakým změnám na mozku. Zmiňována bývá role stresu jako přitěžujícího faktoru. Rizikové je údajně i náhlé vysazení, namísto pozvolného vysnižování. Kratom je efektivní na potlačení těchto příznaků pravděpodobně proto, že částečně působí na opioidní receptory - je to tedy vlastně jakási forma substituce. Jestli je to dobrá volba, to si nejsem zcela jistá (třeba výzkum v tomto oboru je zatím docela omezený). Platí ale, že kratom má návykový potenciál a po jeho vysazení se může rozvinout abstinenční syndrom - i protrahovaný. Zároveň může mít mnoho jiných nežádoucích účinků a zdravotních rizik. Takže se domnívám, že v konečném důsledku může být i na škodu.
Na otázku, za jak dlouho to zmizí, bohužel odpovědět nedovedu. Ale určitě se to dá mírnit. Jak jsem již zmínila, nevím, jestli kratom je ta nejlepší volba. Ve vašem případě by asi bylo nejvhodnější, abyste si o tomhle problému promluvila s psychiatrem/psychiatričkou (ideálně pracující v oboru závislostí, tedy AT) a třeba se zkusila domluvit na nějaké medikaci, která vám na přechodnou dobu pomůže se spaním. Jen opatrně s návykovými léky. Také určitě pomůže, když se o sebe budete „starat". Zkuste si nějak zrevidovat, jak teď fungujete, co vás stresuje, co vám naopak pomáhá, a snažte se to co nejlépe vyladit. Obecně je doporučeníhodný pravidelný pohyb (já vím, to se řekne, ale fakt to udělá divy).
Hlavně vám držím palce, abyste vydržela, když už se vám podařilo vysadit. Jestli jste v minulosti už několikrát recidivovala, možná by se vám hodil i nějaký dlouhodobější terapeutický program, kde byste našla podporu (mám na mysli služby typu ambulantní léčby závislosti v adiktologické ambulanci).
Kdybyste chtěla nějaké tipy či kontakty, stačí dát vědět, jaké větší město máte dostupné. Nebo se můžete mrknout do naší sekce Kontakty.
Držte se!
Hodně zdaru, T.E.