Závislost na pervitinu
xxxx
Dobrý den,
mám přítele, který 10 let užívá pervitin. Teda, tvrdí mi, že nebere od doby co jsme se poznali, ale to je jenom velká lež. Nejdříve byl strašně hodný, milující partner a chtěli jsme mít spolu dítě. Jak jsem otěhotněla, tak se ale všechno změnilo. Občas mě zbil, ale hlavně mě psychicky ničí. Týden nespí, pak prospí pár dní a během těch dní je nesnesitelný. Nevím, co s ním mám dělat. Máme nádhernou holčičku a vím, že by ji nikdy neublížil, ale nechci ať vyrůstá v prostředí, kde táta ubližuje mámě. Nepřizná, že bere, vím to od jeho známých a bohužel, jeho chování to jen potvrzuje. Nevím, jak s ním vyjít, nevím jak ho donutit přestat, chtěla bych ho podpořit, ale vše mi pořád zapírá. Je nějaký způsob jak ho skutečně donutit? Už nemám moc sil :(

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši trýzeň, obavy a strach, jsou na místě. Po 10 letech jen tak někdo s užíváním pervitinu nepřestane.
Základní bezpodmínečnou podmínkou pro to, aby se tak mohlo stát a nastartoval se proces úzdravy, který je vždy během na dlouhou trať, vyžaduje vytrvalost, poctivé úsilí a upřímnost je, že si závislý přizná problém a otevřeně o něm mluví s někým dalším, počínaje nejbližšími, odborníky konče.
Váš přítel tedy potřebuje intenzivní dlouhodobou léčbu závislosti a ještě dlouhodobější doléčování, bez kterého se, má li léčba "klapnout", neobejde.
To ale velmi předbíhám, bez aktivit přítele, který pokud nevyhledá odbornou podporu a pomoc, se k lepšímu nezmění nic.
Naopak, stanete se spoluzávislou, pokud se tak už nestalo, a aniž byste návykové látky užívala, přijmete závislostní vzorce chování, ztratíte pojem o mantinelech, za které jste se nechala a necháváte bezhraničně zatlačit a situace se bude jen zhoršovat. Přestanete žít vlastní život, budete žít život jiného, tedy závislého partnera, rezignujete na vlastní potřeby a štěstí, včetně příhodných podmínkek pro zdárný a zdravý vývoj dítěte.
Ve hře je mnoho. Může se stát, že Vás popsané soužití zničí, spluzávislí totiž často trpí více, než jejich blízcí uživatelé návykových látek. Svými postoji pak, s nejlepšími úmysly, podporují setrvávání blízkého v užívání a jeho i vlastním propadu do ještě hlubší závislosti. Brání tak tomu, aby závislý pocítil dopady vlastních rozhodnutí a jednání, připraví ho o možná poslední zbytky motivace k případné změně.
Je dost možné, že tak, jak máte vztah nastavený, příteli život vyhovuje a nemá tudíž žádný důvod, aby svoje užívání začal řešit. Může si vesele užívat, být mimo kontakt s rodinou kdy se mu zachce a to, že se Vy i děcko trápíte, je mu lhostejné.
Další skutečnost, že Vás kromě lží a podvodů, partner bije, je už absolutně přes čáru a za hranou zákona. Chápu, že ho i tak můžete mít ráda, ale nevidím jediný důvod, proč byste s ním měla za stávajících okolností zůstávat. Naopak, udělejte pro sebe i dcerku to nejprospěšnější a ze vztahu odejděte, zachraňte si kůži, než bude pozdě. Nebude od věci na přítele zavolat policii a podat trestní oznámení, dříve, než se stane neštěstí, které nepůjde vzít zpátky.
Rozumím i tomu, že k doporučeným krokům nemusíte mít dostatek sil a odvahy, máte však možnost se důstojně zkonsolidovat. Proto Vám doporučuji vyhledat odbornou podporu a pomoc, zavolat do nejbližšího zařízení, služby, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci (ambulantní program), AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ bezplatné služby v okolí a dosahu.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete pro sebe i dcerku udělat, případně jestli a jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a léčbě závislosti. Získáte vlídné přijetí, pochopení, podporu a pomoc, včetně řady užitečných informací, můžete si sjednat průběžnější schůzky, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak jednat a reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž jakého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné služby obratem pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu zařízení, můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy a okolí, kontaktujte naši specializovanou Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče a partnery PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Chápu neúnosnost Vaší situace, proto Vám doporučuji zároveň se co nejdříve obrátit na:
Bílý Kruh bezpečí
https://www.domacinasili.cz/bily-kruh-bezpeci/
Případně na jeho bezplatnou non-stop linku
Bílý kruh bezpečí nonstop linka: 257 317 110
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Spoluzávislost:
http://www.zavislosti.com/index.php
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
Svépomocné společenství spoluzáviských:
CoDA - Anonymní Spoluzávislí:
http://codependentanonymous.cz/beta/
http://codependentanonymous.cz/beta/vitejte-v-coda/
Kontakty, Skype on-line setkání:
http://codependentanonymous.cz/beta/nase-setkani/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Rozhodně nezůstávejte v tak krizové situaci sama, kromě odborníků a členů svépomocného společenství se svěřte a mluvte o tom, co prožíváte, s lidmi z rodiny a okruhu přátel, byť to může být těžké, uleví se vám.
Myslete na sebe, štěstí, spokojenost a důstojný život, který si dcerkou rozhodně zasloužíte, jednejte.
Přeji hodně štěstí, držím palce, jsme tu pro Vás.
Amrit Sen