Tramal odvykání
Lisa
Dobrý den,
asi před 2 lety jsem se poprvé dostala k pervitinu. Brala jsem jen ojediněle, s relativně dlouhými pauzami. Pak jsem poznala svého přítele, společně jsme vyzkoušeli tripy, MDMA a další. Všechno bylo v pořádku, dokud se mi opět neozval člověk, od kterého jsem brala pervitin. Asi před rokem se mi to vymklo z rukou. Tajně jsem brala pervitin, aby o tom přítel nevěděl. Brala jsem hlavně v práci a ve chvíli, kdy jsem se potřebovala dokopat k práci. Začala jsem být závislá. A ve chvíli, kdy jsem neměla přístup k pervitinu, jsem se necítila dobře, takže jsem začala hledat něco jiného – tramal. Nyní už přibližně půl roku užívám tramal ve vysokých dávkách - někdy až 1000mg/denně. Když si ho nevezmu, cítím se absolutně na dně - bolí mě celé tělo, nedrží mě nohy, bolí mě hlava, jsem protivná, pasivní, nikoho nechci vidět. Nejradši bych jenom ležela a umřela. Bez tramalu nejsem schopná fungovat. Nejhorší je, že to musím skrývat před přítelem, který nechápe tyto moje stavy. V práci bez něj nezvládám normálně fungovat a dělám chyby. Chtěla bych se toho zbavit, přestat brát a žít normálně jako dřív, kdy jsem byla plná energie aniž bych musela být něčím sjetá. Byla chyba přebít závislost na pervitinu závislostí na tramalu. Nyní nevím, co si mám počít. Mám tramal vysazovat postupně? Nebo najednou? Neexistuje nějaký preparát, který by mi pomohl zvládnout tyto stavy, aniž by na něm vznikla další závislost? Moc prosím o radu dřív, než mě to zničí.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
myslím, že v tuhle chvíli máte několik možností. Teoreticky je možné vysadit tramal naráz, ale nedoporučuji vám to. Akutní abstinenční stav sice trvá zhruba týden až dva, ale v případě takových megadávek by mohl být hodně bouřlivý - tramal má dvojí mechanismus účinku a jeho absťák může připomínat opiátový (nevolnost, zvracení, průjem, křeče v břiše, bolesti svalů atd.), mohou se ale rozvinout i atypické příznaky - úzkost až panika, paranoidita, halucinace, zmatenost, depersonalizace. Což sice samy o sobě nejsou stavy, které by vás bezprostředně ohrožovaly na životě, ale rozhodně mohou být nebezpečné, zvlášť pokud byste to prováděla sama, bez nějakého „dohledu".
Spíše bych tedy doporučila snižovat pozvolna. Zkuste si nejprve spočítat vaši průměrnou denní dávku (zprůměrujte vaši spotřebu za několik dní - může to den ode dne kolísat). Vysazování potom může probíhat např. o 10 % této denní dávky za týden. Pokud tedy průměrně denně spotřebujete dejme tomu těch 1000 mg, což je opravdu hodně, začala bych ubráním o 100 mg, potom bych týden počkala, až si to „sedne" a ubrala dalších 100 mg. Co se týče jiných preparátů - určitě jsou možnosti, jak odvykací stavy čistě symptomaticky zmírnit - na bolesti je možné užít volně dostupná analgetika (ibuprofen, paralen), jinak se ale většinou jedná o léky na předpis a některé z nich právě také mají riziko závislosti, dávala bych si tedy velký pozor, abyste zase nevytloukala klín klínem.
Můžete také zvážit možnost vyabstinovat na některém z detoxů, kde vám spíše poskytnou nějakou farmakologickou berličku. Nebo můžete zkusit vysadit sama za podpory nějakého ambulantního psychiatra - může vám to pomoci naplánovat a případně vám doporučí a předepíše medikaci, která vám to pomůže zvládnout. Nějaké nepříjemné stavy mohou přetrvávat i delší dobu po vysazení (např. nervozita, nechutenství apod.) - i v tom by se vám mohl ambulantní psychiatr nebo psychiatrička hodit.
Určitě bych chtěla ocenit vaše rozhodnutí, něco s tím udělat. Držím palce, aby se vám to podařilo - za ten výsledek to stojí!
Kdybyste měla zájem, rádi vám pošleme nějaké kontakty ve vašem okolí. Nebo se můžete podívat tady na stránkách do sekce Kontakty.
Držte se, hodně štěstí!
T.E.