Elontril+alkohol, zhoršená paměť pocit odcizení
Vojtěch
Dobrý den,už jsem zde párkrát posílal nějaké dotazy,ale přesto raději tak nějak napíšu kratší popis posledních měsíců v mém životě
..někdy od ledna 2019 jsem začal mít psychické problémy kvuli určitým změnám v mém životě..navykl jsem si poté pít alkohol.( Ne denně,ale přesto poměrně často a velké množství).jednou v červnu se mi stalo že mi přišlo že mám poškozenou paměť,hůř se mi přemýšlelo,špatně vybavovalo atd..šel jsem kvůli tomu k psychiatrovi a byl mi předepsán sertralin,začal jsem také v tom období trpět silnější úzkostí,asi měsíc poté mi paní psychiatrička místo sertralinu předepsala eliceu,..přiznám se že jsem opakovaně v té době kdy jsem užíval antidepresiva pil alkohol,ale necítíl jsem potom žádné problémy,chtěl jsem utéct od úzkosti
..poté asi na konci září mi byl předepsán lexaurin při obtížích,a antidepresivum elontril..udělal jsem pár nesmyslů např sice jsem lexaurin užíval nepravidelně ,ale jednou se mi stalo že jsem jich měl sedm během několika hodin a zapil jsem to poté jedním pivem,naštěstí mi nic nebylo..pak se mi párkrát stalo že jsem si vzal např tři..to vše bylo v pořádku, bohužel nedávno jsem byl u psychiatričky ta mi dávku elontrilu zvýšila na 300 mg ( čili dvě tabletky) bylo poznat že to tělo hůře snáší,měl jsem různé blikání před očima,brnění v končetinách atd..pár dní zpátky nato jsem si dal asi tři loky rumu,bohužel sem poté zažil silný úzkostný stav, paniku,brnění a blikání před očima..od té chvíle mám pocit za A,odcizení,a to kvůli tomu že od té chvíle se mi paměť zhoršila o trochu více,přemýšlím dost tupě,špatně si vybavuju věci atd,cítím se prostě jinak po té zkušenosti toho napití,jako někdo jinej, když teď komunikuju s kamarády moc si nevybavuju zážitky snima,prostě mám pocit od té chvíle jak kdyby se mi úplně změnil život,takové oddělení od toho před tím okamžikem ..chci se zeptat,myslíte že se to srovná do normálu když už se alkoholu vyhnu? Od té doby se mi úzkostné stavy hodně zhoršili,mám naprostý tlak v hlavě,skoro nedokážu přemýšlet,něco si vybavit,hrozně pocity beznaděje atd, přál bych si aby se to srovnalo....teď v září mi bylo 17 let

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den, Vojto,
určitě bych si být vámi o tomto vašem zážitku a jeho následcích promluvila s vaší psychiatričkou - bude fajn, když se na to spolu podíváte podrobněji, může vám asi lépe říct, o co se mohlo jednat a jak s tím naložit.
Mě napadá, že by se mohlo jednat o stav, kterému se odborně říká derealizace. V tomto stavu lidem připadá, že jim je realita nějak vzdálená či cizí, jako by se dívali skrze sklo nebo jen sledovali film. Často se také pojí právě s úzkostí, zhoršeným soustředěním, ztíženým každodenním fungováním.
Takové stavy se někdy za život vyskytnou u poměrně velké části populace, protože může vzniknout jako jakási obranná reakce při přetížení. Mohou být u jinak zdravých lidí vyvolány např. nějakou velmi stresující situací, ale i konzumací drog (marihuany, MDMA, LSD apod.). Zároveň se ale mohou objevit v rámci jiné duševní "poruchy", nejčastěji depresivní či úzkostné.
Mohou spontánně odeznít (po stresové situaci, po konzumaci drog) nebo vymizet se zaléčením "hlavní" nemoci (např. deprese). Někdy se mohou vracet či přetrvávat delší čas, i v takových případech se ale dá s derealizací pracovat (účinná se ukázala např. KBT terapie).
V tuto chvíli bych vám určitě doporučila, abyste se vyhnul všem psychoaktivním látkám - kromě předepsaných. A jak už jsem říkala, probrala to s vaší lékařkou. Nemusí to tak být, ale mohlo by se jednat i o nežádoucí účinek některého z vašich léků, takže by chtělo, abyste se nad tím společně zamysleli.
Zatím se držte, snažte se také o sebe trochu pečovat - spát, jíst, odpočívat.
A kdyby něco, určitě se ozvěte.
S pozdravem
T.E.