Řízení automobilu a léčba atipické neuralgie
Perníček
Dobrý den , už třetím rokem se léčím s Atipickou neuralgii, bolesti jsou opravdu velmi velké a proto denně užívám léky tipu : Pregabalin a Dhc , ptám se vás protože nevím kam se jinam obrátit . V ambulanci bolesti mi bylo řečeno, že na tyto léky řídit můžu , je to prý na lékaři jestli uvidí , jak na mne léky účinkují . Můj dotaz je , jezdím denně do práce do Německa , léky mě nijak neovlivňují , policisté dělají namátkově testy na drogy a vím že lék Dhc , je brán jako opinoidní analgetikum , mohu nadále řídit a platí stejná práva v Německu i v Čechách ? Mohu na tyto léky normálně řídit ? Lékař mi říkal , tahat u sebe pořad lékařskou zprávu , tam je ale psaná jen diagnóza a léčba , nikoliv zmínka ze mohu řídit . Děkuji vám za odpověď . Jan

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Když jsou opiáty nasazeny z důvodu bolesti, opravdu se jejich užívání posuzuje jinak, než když je někdo zneužívá nebo je má předepsené jako substituční léčbu. V indikaci bolesti se jen na začátku léčby posoudí, jestli nejste příliš utlumený nebo nakolik zvádáte normálně fungovat. Když jste bez obtíží, můžete auto řídit bez omezení. Je nutné mít sebou potvrzení od lékaře, protože při silniční kontrole budete samozřejmě pozitivní na opiáty.
Při substituční léčbě je to trochu jinak. Klient dodržující pravidla substituční léčby se považuje za abstinujícího. Takový člověk může řídit auto po 2 letech abstinence, t.j. po dvou letech řádné substituční léčby.
Takže při zneužívání opiátů nelze řídit auto, resp při kontrole je odebrán řidičák na dva roky. Vrámci substituční léčby lze po 2 letech. V případě léčby bolesti ihned, takže se nemusíte ničeho obávat. U profesionálních řidičů není povoleno užívat opiáty v jakékoliv indikaci.
S pozdravem,
VP