Marihuana
Patrik
Dobrý den marihuanu kouřím cca 12 let pravidelně každý den a ikdyz jsem bez ní několik dní nevadí mi to a necítím potřebu ji vyhledavat. Kouřím ji protože jsem často vystresovaný z práce a pomáhá mi se uklidnit. Kouřit jsem ji začal v 11ti letech kdy jsem byl často vystavován stresovým situacím jako časté stěhování k novým pritelum svoji matky se kterymi jsem nevycházel ale oni byly vždycky přednější další důvod byl že i když sem sní bydlel sám byl to spíš vztah jako spolubydlící a díky marihuaně mě to netrapilo bral sem to jako by to bylo normalni. Teď je mě 23 let od 18 bydlím sám mám práci přítelkyni plánujeme rodinu a nechci být špatným příkladem pro své dítě až se narodi. Chtěl bych se zeptat čím bych ji mohl nahradit kromě prášku na sklidneni. A zaměřit se na jiný způsob mi nestačí myslím tím že sem zkoušel různé koníčky a zájmy ale to pomohlo jen když jsem tu činnost prováděl ale při odpočinku mozek pracuje a neumím ho jinak vypnout díky za odpoved.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Patriku,
píšete, že je pro vás hulení už od 11 let způsob, jak vypnout, nepřemýšlet, najít klid a úlevu. Tenhle důvod užívání bývá docela častý, vás ale provází hulení víc než 10 let a v zásadě celé dospívání. Možná je to pro vás hlavně zvyk, ale možná jsou za tím i nějaké úzkosti nebo deprese. Někteří uživatelé, kteří začali s užíváním podobně brzo, mluví o tom, že jim marihuana dala do jisté míry nadhled a odstup a připadali si díky ní "dospělejší", ale zároveň popisují něco jako emoční zaseknutí v době, kdy začali hulit intenzivně. Netuším, jak vnímáte svoje užívání vy, jestli jste měl za tu dobu nějaká delší období bez hulení, máte-li se o co opřít, k čemu vracet, na čem postavit život bez marihuany, kdo vám je oporou, jaká je vaše osobní nebo rodinná anamnéza, zdravoní stav apod.
Obecně se dá říct, že by mohla pomoci psychoterapie, fytoterapie (třeba meduňka - tu můžete rozhodně zkusit), farmakoterapie, klidně i jejich vzájemná kombinace. Ale jak říkám, takhle na dálku a na základě těch pár informací, těžko říct.
Možná by stálo za úvahu prostě začít hledat a zkoušet. A možná by bylo dobré pustit se do toho trochu systematicky a za podpory nějakého adiktologického poradenství ... jde mi o to, abyste se zbytečně nemotal v kruzích, ale měl po ruce někoho, kdo vám nabídne podporu, informace, nestranný pohled, někoho, kdo se v závislostech vyzná a mohl by vás trochu směrovat. Začala bych asi tím, že bych tedy zkusila najít adiktologickou poradnu v okolí, nebo nejbližší kontaktní centrum, a domluvila si na zkoušku první rozhovor. A pak by se vidělo, co dál. Rozhodně bych ale nečekala žádné rychlé ani snadné řešení. Počítala bych s delší dobou než najdete nejvhodnější způsob, jak hulení nahradit a nebo se vypořádat s tím, že nebude. Nebo byste to viděl jinak?
Budu ráda, když napíšete, jestli vás něco z mé odpovědi oslovilo. Kdybyste potřeboval kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná. A tak či onak, přeji vše dobré.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.