tiky
Tobiáš xxxxxx
Dobrý den, v roce 2014/2015 jsem zažil několikaměsíční období kdy jsem užíval pervitin. Orálně. Bylo to několik měséců a ukončil to úraz v 9/2015. Od té doby jsem si občas dal, ale dejme tomu jednou za pul roku a menší množství než gram. Co mě trápí je to, že mi zůstaly tiky..malý tik ve tváři, a pak mívám tendence zatínat dolní končetiny, napínat je. Není to nic hroznýho, dá se to ovládat ale je to stále. Zhoršuje se to ve stresu. Pomáhá cvičení, užívám magnesium. Máte ještě nějaký jiný tip co by mi moho pomoct se toho zbavit? Děkuju Tobiáš.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Tiky, jako sám říkáte, se zhoršují ve stresu a při napětí. Magnesium je v pořádku, nic jiného ani moc užívat nejde. Neuroleptika sice můžou tiky potlačit, ale v této indikaci se nedoporučují, protože  mají víc nežádoucích účinků než je závažnost tiků, riziko převyšuje event. zisk. Doporučuje se spíš psychoterapie k zmírnění a to hlavně ovlivnění vnějšího prostředí - režimová opatření, prevence nadměrného stresu, podpora zájmových aktivit, dále psychologické poradenství a behaviorální terapie. Takže v podstatě jde o to, naučit se zvládat stres, umět relaxovat nejenom pasivně, ale i aktivně, čiže mít zájmy, např. u Vás sportování. Děláte úplně všechno, co se doporučuje a časem tiky buď odezní, nebo budou tak nepatrné nebo jenom občas, takže Vás nebudou příliš obtěžovat.
S pozdravem,
VP