Terapie po zkončení drogové závislosti
MarekkareM
Dobrý den,
dnes ráno jsem šel na psychiatrii s tím, že jsem chtěl být odkázán na nějakého terapeuta. Od 16ti do 20ti let jsem bral drogy a pil alkohol. Nyní jsem naprosto v pořádku, piju jen občas červené víno, občas marihuana (pouze jointy). Pomocí svých vlastních meditačních principů a dlouhého snažení se mi drogy povedlo naprosto odstranit a s alkoholem a marihuanou to mám stejně jako každý mladý bezproblémový, drogově nezávislý vysokoškolák. Jsem přes den plně zaměstnán prací a školou. Jediné co jsem chtěl po panu psychiatrovi aby mě nasměroval někam k nějakému terapeutovi, se kterým bych si jednou za čas promluvil o normálních věcech týkající se mého soužití s přítelkyní, vztahu k rodičům, chování se a vyjadřování na veřejnosti, vztahu k hudbě a obecně k mým názorům na umění, které bývají občas skeptické. Myslím že jsem hodně ovlivněný výchovou rodičů. Potom jsem chtěl ještě řešit jestli je normální masturbovat každý den. Pan psychiatr byl docela starý, jediný problém který viděl bylo, že mohu kdykoliv znovu spadnout do drog a odkázal mě na adiktóogickou ambulanci. Chtěl jsem se tady na tomto webu zeptat, jestli mám jít opravdu na adiktologickou ambulanci, kde mě případně odkážou dále, nebo si najít nějakého terapeuta rovnou. V Olomouci máme P-centrum, v Praze nevím kam zajít, aby to bylo placeno přes pojišťovnu. Nebo jestli jít rovnou na psychiatrii v Bohnicích a tam poprosit o doporučení/odkázání dále. Díky, zdraví Marek

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
V Praze působí množství psychoterapeutů, naprostá většina z nich ale na cash. Není úplně jednoduché najít psychoterapeuta na pojišťovnu. Ne, že by nechtěli pracovat na pojišťovnu, ale pojišťovna nerada uděluje nové smlouvy.
Nemá cenu se jít ptát do Bohnic, nic byste se nedozvěděl. V léčebně jako jsou Bohnice není ani kapacita, ani čas na poradenskou činnost, je to zařízení, které slouží primárně k hospitalizaci a ne vrámci ambulantních služeb.
Napadá mě několik možností - můžete si zavolat do Sananimu do adiktologické ambulance a domluvit si schůzku. Můžete se připojit například ke skupině kontrolovaného užívání. Abyste mě nechápal špatně - pokud byste tam docházel, měl byste nárok na psychoterapii jednou týdně se svým garantem. Vrámci sezení se neřeší jenom drogy, jestli brát nebo nebrat, ale právě to, co píšete - život, vztahy, rodiče, sebepoznání.
Jako další možnost mě napadá se obrátit na ESET - je to psychoterapeuticky zaměřené zařízení, ale nevěnuje se závislostem. I kdybyste do psychoterapie docházel, tak byste o hulení mluvit měl.
Taky se doporučuje počas psychoterapie neužívat návykové látky. I když Vám užívání problém nedělá, vždy je lepší mít čistou hlavu. Psychoterapie Vám tak víc přinese a je i účinnější. To platí i u užívání léků - psychoterapeut by o nich měl vědět. Ne kvůli závislosti, ale že můžou ovlivňovat prožívání emocí, stejně tak jako tráva. Pokud se zhulíte jednou za dva týdny nebo jednou za měsíc, tak Vám asi nikdo nic nebude vyčítat. Ale každý Vám určitě doporučí aspoň na nějaký čas neužívat, pokud to s psychoterapií myslíte vážně. Ale když budete například docházet do Sananimu, tak je možná psychoterapie i bez toho, abyste se musel omezovat. Jen jak říkám, někdy je fakt lepší mít čistou hlavu během psychoterapeutického procesu.
Dále jsou na pojišťovnu kliničtí psychologové, kde potřebujete doporučení od psychiatra. Není problém se na nás obrátit a doporučení byste dostal. Ale u klinických psychologů jsou strašně dlouhé čekací doby a pojišťovna proplácí jenom určitý počet hodin.
Ceny psychoterapie v Praze se pohybují od 400kč až po 1500, někdy i víc, za hodinu (50 minut). Průměrná cena je 1000 korun za hodinu. Zařízení typu Sananim nebo ESET mají víc zdrojů financování včetně smluv s pojišťovnama a jsou schopni poskytovat klientům kvalitní psychoterapii zdarma. Dále se dá v Praze obrátit na Ondřejov a v případě krize či těžké životní suïtuace na RIAPS. Ve všech zařízeních pracují multidisciplinární týmy včetně psychologů a psychiatrů, psychoterapeutický výcvik členů týmu je samozřejmostí.
S pozdravem,
VP