Tehotenstvo
Sofi
Dobry den mam podozrenie ze som tehotna zatial to nemam este potvrdene uzivala som pervitin (snupanim) aj moj priatel asi 4 mesiace ..bojim sa ze to moze mat vplyv na dieta ..je dost mozne ze sa to stalo aj pod vplyvom drog ak sa tehotesntvo potvrdi tak som este len na zaciatku ...moze to mat vplyv na dieta ked sme pri splodeni a predtym uzivali pervitin ? Alebo napriklad na partnerove spermie? Dakujem vopred za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Sofi,
mužské pohlavní buňky jsou velmi citlivé. Pokud dojde vlivem užívání k jejich poškození, většinou nejsou schopné vajíčko ani oplodnit, případně pak oplodněné vajíčko nevydrží a těhotenství skončí velmi záhy samovolným potratem. Neexistují výzkumy, které by sledovaly vliv užití partnerů při styku na kvalitu plodu. Nicméně pokud v prvních týdnech dojde k nějakému fatálnímu poškození nebo narušení vývoje, je vývoj ukončen zmiňovaným potratem. Samosebou se mohou vyskytnout komplikace, ale odhadnout vliv užití pervitinu není v naší moci.
Na vašem místě bych tedy co nejdříve zašla na gynekologii a zjistila, co se děje. Nemá smysl dělat si těhotenské testy doma, ty mohou být positivní i v případech jako je mimoděložní těhotenství nebo některé zdravotní potíže. Teprve vyšetření vám řekne víc. Většinou se vyplatí jít na vyšetření cca 6-8 týdnů od poslední menstruace.
Nepíšete nic o tom, v jakém týdnu těhotenství byste mohla být, jak se na situaci dívá partner. Netuším, jestli máte gynekologa. Nevím, jestli byste si v případě těhotenství chtěla miminko nechat, nebo zda byste uvažovala o přerušení těhotenství. To už ale předbíhám.Možná jste sama z celé situace natolik překvapená, že nevíte, co cítíte, nebo chcete. Nejprve je tedy potřeba zjistit, co se děje. A pokud chcete mít všechny možnosti otevřené, pak by bylo na místě. chovat se zodpovědně, tzn. mimo jiné vyhnout se dalšímu užívání drog.
Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí. Pokud byste potřebovala kontakty, hledala podporu nebo pomoc, neváhete napsat. V řadě našich zařízení pracují kolegyně či kolegové, kteří jsou připravení vám se vším pomoci a to ať se rozhodnete jakkoli (počínaje sehnáním gynekologa, vyřízením léčby pro vás, přes zařízení potratu, zajištení situace před porodem nebo po porodu, až po adopci nebo vyřízení dávek).
Snad tedy alespoň takto. Budu velmi ráda, když o sobě dáte znovu vědět.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.