Psychické následky po extázi
Denisa402
Dobrý den, je mi 16 let a léčím se s panickou úzkostnou poruchou, absolvovala sem i pobyt na psychiatrické klinice, kde mi dali diagnózu a stanovili léky. Problém je ten, že úzkosti povolili a mám šílené změny nálad, každý den (mániodeprese), občas se přidá i silná derealizace nebo panika. Mela sem těžké dětství, doma to moc nefungovalo a ve škole též ne. 2 roky sem hulila marihuanu, nepravidelně, jednu dobu každý den a jednu dobu jen tak občas. Zkusila sem i extázi. Po té nastal pocit euforie a hned po ní bad trip, myslela sem že se zblázním. Už je to cca 9 měsíců co sem extázi požila.. Mám strach že moje psychické problémy mohou byt vyvolané právě užitím extáze a že už třeba nikdy nebudu v pořádku nebo se to zhorší. Doktoři ví jen o marihuaně, extázi přiznat nemůžu. Prosím poraďte mi jak to mám řešit a jestli je možné že mi extáze poškodila nevratně psychiku. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Deniso,
nikdo z nás nedokáže dost dobře odhadnout, jaký vliv mělo na vaše psychické zdraví jednorázové užití extáze. Nicméně pokud máte pocit, že s vašimi problémy užití souvisí, pak je zcela na místě, abyste vše popravdě řekla svému ošetřujícímu lékaři. Je vám 16 let a chápu, že nechcete, aby o užití věděli rodiče. Nikdo neříká, že jednorázové užití s nimi bude lékař probírat. Nechcete se ho zeptat? Ale jak vám má pomoci, pokud neví, co se vám honí hlavou a nad čím přemýšlíte?
Když máte nějaké psychické potíže a sama si zakážete o něčem mluvit, nedívila bych se, kdyby vás to v léčbě blokovalo. Znáte to, když někdo řekne, abyste nemyslela rozhodně na RŮŽOVÉHO SLONA, na co budete myslet?
Extáze je látka, která má vliv na chemické procesy v mozku. Pokud jde o extázi, hovoří se o neurotoxicitě v souvislosti s poškozením nervových spojů v mozku. Nicméně jednoznačné závěry zatím neexistují. Podrobnosti si můžete nastudovat např. zde.
A v tomto směru, zejména pokud jde o rozvoj psychických potíží, není bez viny ani marihuana. Často se hovoří o tom, že  pokud má člověk nějaké predispozice k psychickému onemocnění, pak by se měl vyhnout i užívání mariahuany, která  může nástup psychických potíží uspíšit.
Ať už je to jakkoli, pravděpodobně nejefektivnější způsob, jak si pomoci, by bylo se do budoucna podobných experimentů vyvarovat a soustředit se na léčbu, kterou aktuálně podstupujete. Zkuste být otevřená a upřímná, říkat pravdu o tom, jak se cítíte, co se stalo a z čeho máte obavy, mluvte o tom, co se děje, o čem přemýšlíte, jaké účinky na sobě vnímáte. Jedině tak vám mohou lidé kolem skutečně pomoci.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.