Závislost na Xanaxu
lion
Dobrý den,
beru Xanax již přes 2 roky od svých 18ti let. Začalo to jednou tabletou 0,25mg denně, postupem času se dávka zvyšovala a nyní beru 4mg denně. Bohužel, mému psychiatrovi je nějaká závislost jedno. Léky jsem nikdy vyloženě nezneužíval (nevím, zda se počítá 1-2 tablety jednou za čas navíc, aby mi bylo lépe, jako zneužívání). Dostal jsem se do bodu, kdy mám toleranci tak vysokou, že už nestačí ani ty 4mg. Musím si vzít minimálně 2mg najednou, abych pociťoval aspoň minimální úlevu od úzkosti, dřív ten lék fungoval úžasně. Když jsem byl na 2mg, zkoušel jsem Xanax vysadit pomocí Diazepamu podle Ashtonova manuálu. Nahradil jsem 2mg Xanaxu ekvivaletnem 40mg Diazepamu a vysazoval jsem 2,5mg každý týden/dva, až jsem se dostal na 25mg, ale bohužel se mi kompletně zhoršila životní situace, takže jsem na tom s dávkováním tak, jak jsem popisoval. Když jsem vysazoval ze 2mg, abstinenční příznaky byly kolikrát skoro nepřekonatelné a nedokážu si představit, jaké by to bylo teď. Životní situace mi nedovolí začít vysazovat, přestože bych se této závislosti chtěl zbavit. Nevím, co mám dělat.. Mockrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
pokud budu vycházet z toho, že jste začal Xanax brát kvůli nějaké formě úzkostí (nepíšete přesně jaké), tak bych první krok viděla v tom, že než budete Xanax vysazovat, tak své úzkosti začnete „léčit" i jinými způsoby:
Pokud jste v těžké situaci, určitě by vám mohla prospět nějaká forma psychoterapie (může být podpůrná či zaměřená na řešení konkrétních problémů, existují i terapie prakticky cílené na zvládání úzkostí, např. KBT).
V případě těžkých stavů v úvahu určitě přichází i antidepresiva či jiné léky využívané k dlouhodobé léčbě úzkostí. (Volba záleží na vaší „diagnóze", zdravotním stavu atd. - zkuste se poradit se svým psychiatrem). Účinek antidepresiv nastupuje s odstupem cca dvou a více týdnů a několik dalších týdnů trvá, než se plně rozvine. Po „pokrytí" úzkostí antidepresivy (nebo jinými léky - využívají se např. některé léky ze skupiny antiepileptik) by ale dle mého názoru bylo vysazování BZD mnohem snazší. Zároveň by se po vysazení BZD úzkosti nevrátily - nebo alespoň ne v takové míře jako před zahájením léčby. Antidepresiva sama o sobě nemají návykový potenciál (tj. nerozvíjí se tolerance apod.) a obecně jsou obvykle lékem volby, pokud je nutná dlouhodobá farmakoterapie úzkostí. BZD by se naopak měly užívat jen krátkodobě (právě kvůli jejich návykovosti).
Léčba antidepresivy by po stabilizaci měla pokračovat ještě několik měsíců (ideálně právě v kombinaci s psychoterapií), potom je možné postupně vysazovat - v některých případech je ale indikované i delší užívání. To všechno byste rozhodoval společně se svým psychiatrem, léčba je vždycky individuální...
Držím palce, aby se vše v dobré obrátilo!
Kdyby něco, určitě se ještě ozvěte!
S pozdravem
T.E.