Okno
Shinobi
Dobrý den,
zůstal jsem v nočním klubu od 3:30 do 4:30 sám, bez přátel, kteří již odjeli. Kamarád mi říkal, že když se se mnou loučil, řekl jsem mu normálně, že ať mi nezapomene dát lístek do šatny a že ještě zůstanu. V tu chvíli jsem se bavil s cizím mužem na baru, prý rozhovor vypadal přátelsky a já zapálený do rozhovoru. Bohužel si toto (právě v čase 3:30-4:30) nepamatuji vůbec, podle telefonu jsem ihned poté odjel taxíkem domů, se všemi věcmi naprosto v pořádku. Mám ve zvyku nad věcmi přemýšlet, bojím se, co se se mnou asi mohlo dít, co jsem mohl dělat já apod., až do situací, že mě mohl daný muž zneužít/využít, nabídnout drogu atd. Jednoduše řečeno, lámu si hlavu nad tím, zda to, že z toho času mám "okno", znamená, že jsem byl naprosto neschopný racionálního uvažování a odkýval bych všechno? Nebo je člověk, kterému se právě děje "okno", při smyslech a nemusí se takto obávat nějakých špatných situací a rozhodnutí?
Už jsem pár oken zažil, ale vždy jsem se alespoň mohl zeptat přátel, zda jsem se nechoval nevhodně. Teď jen vím, že jsem se bavil s cizím mužem a nic víc bohužel zjistit nemohu, proto mne napadají nejhorší scénáře.
Děkuji mockrát za pochopení a odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Shinobi,
popravdě řečeno nevím, co vám odpovědět. Píšete, že jste měl okno (alkoholovou amnézii, palimpsest) a bojíte se, co se v té době mohlo dít. Nejistota a obavy patří k příznakům, které se s okny pojí. Předpokládám, že to okno nějak souvisí s užitím většího množství alkoholu, je to tak?
Nejsem fanoušek těch nejhorších scénářů, ale pravdou je, že nikdo nemůže dost dobře odhadnout, co se dělo. Podle toho, co píšete, tak jste byl jednoduše opily, a nejspíš z baru záhy po té, co odešli přátelé, také odešel a odjel taxíkem se všemi věcmi domů. I proto mi scénář se zneužitím příliš časově do dění nezapadá, ale jak jsem říkala ... je to trochu věštění z křišťálové koule.
Když máte okno, nemusíte si pamatovat nic z toho, co se dělo, ať už se dělo cokoli. Většinou se člověk chová "normálně" opile, nicméně selže paměť. Ale nemusí to tak být vždycky. Někdy právě i traumatizující zážitek člověk prostě potlačí a nepamatuje si na něj. Později se ale může stát, že se mu některé okamžiky vybaví. Vy si nepamatujete nic. A pokud vám to skutečně nedá spát, můžete se poptat na baru, kde jste seděl, jestli si něčeho nevšimli, v šatně, kde jste vyzvedával věci a nebo i taxi služby, kterou jste jen domů. Většinou není problém dohledat i konkrétního řidiče, který vás vezl.
No a do budoucna to možná zkuste vzít jako ponaučení a snažte se podobným situacím a stavům vyhnout. Nejen že není úplně příjemné nevědět, co se dělo, ale zároveň to také naznačuje, že pijete poměrně dost (předpokládám, že šlo o alkohol) a dost možná přestáváte mít nad pitím kontrolu. Alkoholové okno, obzlášť pokud se objevuje častěji, je jedním ze znaků počínající závislosti.
Rozhodně tedy na sebe dávejte pozor a zvažte, zda konzumaci alkoholu alespoň neomezit!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.
A přidávám popis "okének" ze stránek www.alkoholik.cz:
Okénka
Jak vypadají alkoholická okénka? Piják nemá vzpomínky na určité období proběhlé opilosti. Dostavuje se u něj nejistota a strach. Neví co dělal minulý den. Ptá se svých známých, obchází proto hospody. Má tendenci znovu platit účty za hospodu za útratu, kterou měl minulý den.