pomoc
Aknaj
Potrebovala by som poradiť. Manžel je drogovo závislí a dosť. Denne to robí už aj 3, 4 krát. Máme spolu dve dcérky. Mňa manžel psychicky terorizuje. Mám pocit, že sa zameral na mňa. Zo všetkého ma upodozrieva. Každý môj krok sleduje a pýta sa ma prečo som to urobila. Fantazíruje a nechce si priznať, že sa mýli. Nazýva ma prefíkanou. Psychicky to už nezvládam - robí zo mňa zlého človeka.Raz som mu už povedala, že to robia drogy - to bol koniec. Bola som tá najhoršia. Keď sa mu vytvorí fantázia na mňa je rozčúlený a dá si dávku a tvrdí, že to robí kvôli mne lebo ja ho ničím. Vždy sa pýta prečo? a tlači na mňa a darmo mu vysvetľujem vraví si len svoje , keď som radšej ticho lebo to už nevládzem aj to je zlé. Veľa vecí som mu už odpustila. Vykonal už všetko čo do tohoto drogového života patrí, : nočný život, striedanie partnerovu....Čo ma najviac mrzí je že moje detičky musia žít v tomto špinavom svete. Keď som raz povedala aby prestal už kvôli detom: povedal, že on s tým nemá problém. No droguje naďalej a samozrejme ja za to môžem. Už viac krát bolo, že sa rozídeme - no nie. Snažím sa byť chápavá. Viacerí mi už povedali aby som ho z domu vyhodila.Na jednej strane sa bojím o seba - čo môže spraviť a na druhej aj o neho. Je na tom psychicky tak, že by si dokázal ublížiť. S tým by som žiť nevedela. A ani sa pozrieť deťom do očí. Nie raz mi povedal , že ak skončí vo väzení alebo raz nepríde domov lebo sa mu dačo stane bude to moja chyba.No to , že takého človeka vymažeme zo života a zbavíme sa ho nieje riešenie.Tým mu nepomôžme. Preto vás prosím o pomoc ako ďalej ja som sa už pokúsila o všetko. Žijem v strese. Nechcem už takto ďalej žít. Svoje chyby hádže na mňa. No nedokážem byť egoista. On potrebuje pomoc - tie drogy mu gumujú mozog a psychicky je na to zle má depresie a akoby jeho život bol zbytočný - nie raz povedal - prečo už nezdochnem , netrápil by som ťa . Cítim, že je psychicky v koncoch. No nikdy si to neprizná, že to robia drogy - odchádzajú od neho všetci drahý len ja pri ňom ostávam. A predsa som na chybe ja. Ja som v živote nemala rodinu- teraz mám len neviem či má význam ešte stále o ňu bojovať. A vnímam aj jeho ako človeka čo potrebuje pomoc lebo sa stratil. Co mám robiť.Prosím poraďte mi.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše utrpení, je skutečně na pováženou, že v takové atmosféře musí žít Vaše dcerky. Respektive nemusí, volba je na Vás. Nechala jste se vmanipulovat do situace, která nemá ideální řešení, tedy pokud by se manžel zčistajasna nerozhodl jít se dlouhodobě pobytově léčit, tomu ale, jak píšete, zhola nic nenapovídá.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy. Jestli se má cokoli změnit k lepšímu, jak u Vás a dětí, možná i v manželově životě, který žijete a na svůj jste zapoměla, pořebujete se postavit nohama na zem. V situaci, kterou popisujete, bude nejlepší i s dětmi vzít nohy na ramena.
V opačném případě se utopíte v roli zneužívané, týrané oběti a děti vezmete sebou. Celoživotní následky, jaké může takový příběh na děti mít, snad tušíte. Pokud se rozhodnete v takové situaci setrvávat, věřte, že nepomůžete nikomu, naopak. Budete stejně, jako dosud, umožňovat manželovo setrvávání v užívání, připravíte ho možná o poslední zbytky motivace, aby cokoli měnil. Přímo podpoříte jeho propad do ještě hlubší závislosti, nabídnete další trýzeň Vaší i dětí, s výhledem, že se může stát skutečně cokoli, kromě dobrého, stanete se spoluzávislou, pokud jí, aniž byste drogy užívala, už nejste. Znamená to onemocnět, přijmout závislostní vzorce chování, rezignovat na vlastní život, spokojenost, klid a štěstí dětí, zůstat bezhraničně "v koutě".
Doporučuji Vám tedy jednoznačně, neztrácet čas a vyhledat odbornou podporu a pomoc, zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby rodinným příslušníkům uživatelů návykových látek a otevřeně s nimi o situaci promluvit. Vše, co zmíníte, zůstane mezi Vámi, z toho mít obavy nemusíte. Získáte, podporu, pomoc, užitečné informace, pracovníci služby budou, pokud projevíte zájem, "kopat" za Vás.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete pro sebe, děti i manžela podniknout. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých bude třeba se vyvarovat. Dozvíte se, jak se závislým manželem komunikovat/nekomunikovat, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci manžela k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případnému nástupu do léčby.
Bez jeho vlastní motivace, rozhodnutí a vytrvalé, usilovné a poctivé práce na sobě, se nemá šanci změnit k lepšímu zhola nic, naopak.
Kontakty na zařízení a služby na Slovensku, odbornou podporu a pomoc, také na svépomocná společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, pro Vás i pro manžela, najdete zde:
Liečba závislostí Slovensko, Drogový informačný portál:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk/
http://www.drogy.org/
OZ Odyseus - Bratislava:
https://www.ozodyseus.sk/
Kontakty:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_contact&view=category&id=54&Itemid=57
Združenie Storm:
http://www.zdruzeniestorm.sk/
Program Chráň sa sám:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=256&Itemid=313
Program SEX/DROGY:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=259&Itemid=314
Program Sociálna asistencia:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=260&Itemid=315
Program Červený dáždnik:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=257&Itemid=316
Iniciatíva hivaids.sk:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=258&Itemid=317
Centrum K2 - kontakt:
http://www.odyseus.org/index.php?option=com_content&view=article&id=323&Itemid=360
Partnerské siete:
Platforma mimovládnych organizácií v oblasti drog:
Organizácie Plán B n.o, OZ Pomocná rukaOZ PrimaRE/set, o.z. a Združenie STORM, súčasťou Platformy mimovládnych organizácií v oblasti drog. Platforma sa usiluje spoločne podieľať na presadzovaní efektívnych riešení v oblasti drogovej problematiky.
Viac informácií o platforme nájdete tu:
http://www.infodrogy.sk/ActiveWeb/c/6687/platforma_mimovladnych_organizacii.html
Združenie STORM o.s.
Nedbalova 17
949 11 Nitra
Telefón: 0905 943 229
E-mail: zdruzenie.storm@gmail.com
Web: http://www.zdruzeniestorm.sk/
Občianske združenie Prima
Kontaktné centrum, mobilný streetwork:
Hviezdoslavovo nám. 17
811 01 Bratislava
Telefón: +421 948 144 668
E-mail: zdruzenie.prima.ba@gmail.com
Web: www: www.primaoz.sk
Plan B N.O. drogy inak - terén Košice
Socálna poradna, právna poradna, substučná liečba:
http://www.drogyinak.sk/
Kontaktujte nás telefonicky na čísle: +421 911 556 456 alebo mailom na  info@drogyinak.sk
Kontaktné centrá, výmenné programy, terénne služby
Bratislava, Trnava, Nitra, Sereď, Košice, Bánska Bystrica:
http://www.drogyinak.sk/?page_id=71/
Občianske združenie Pomocná ruka
Pomoc drogovo závislým osobám a ľuďom pracujúcim v sex biznise.Terénna sociálna práca:
Skladná 2
04001 Košice
Telefón: 0915 423 279
Web: http://www.kosicezapad.sk/pomocna-ruka/
https://sk-sk.facebook.com/ozpomocnaruka/
https://www.zoznam.sk/firma/3056276/Obcianske-zdruzenie-Pomocna-ruka-Kosice
Rasta Mama
O drogách bez predsudkov. Právne a psychologické poradenstvo a E-shop: http://rastamama.sk/
Vo súrnych prípadoch nás môžete kontaktovať na tel. Čísle: +421 903 918 831
NA - Anonymní narkomani SK:
http://www.anonymninarkomani.sk/
NA on line stretnutia:
http://navideomeeting.com/
NOM - Nezávislá organizácia mladých - Slovensko
Nezávislá organizácia mladých dáva priestor na sebarealizáciu, príležitosť k proaktivite, šancu stretnúť mladých ľudí z celej Európy a možnosť byť súčasťou slobodného a bezpečného prostredia bez alkoholu a iných drog
http://nom.sk/wordpress/
http://nom.sk/wordpress/?page_id=2
http://nom.sk/wordpress/?page_id=68
Budeme rádi, když napíšete, jak Vám je a jak se situace vyvíjí, také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Pře Vám, dětem i manželovi vše dobré,
není na co čekat, seberte odvahu a začněte jednat.
Držím palce, hodně štěstí,
Amrit Sen.