kortikosteroidy - methylprednisoloni?
Jaroslav
Dobrý den.
3 měsíce dozadu jsem zpozoroval na své levé ruce (okolí loktu a mírně nad loktem - nejspíše nepodstatné) ekzém. Přesněji vám to nepopíšu, jelikož se v tom vůbec nevyznám. Pouze vím, že to vypadalo jako ekzém... Nevěnoval jsem tomu příliš velkou pozornost. Ale časem se ekzém rozšířil a začal svědit. Navštívil jsem kožního lékaře a ten mi předepsal lék Cezera a míchanou mast. Ekzém asi po týdnu celkem ustoupil, ale pořád to nebylo ve stavu kdybych se nebál jít někam do společnosti pouze v tričku (naštestí byla zima, takže jsem nosil mikiny :D). Asi po 10 dnech to bylo to sáme a už se to moc nezlepšovalo. Kožní lékař mi pověděl, cituji : "To se v létě zahojí, stačí sluníčko". Takže jsem tomu dále nevěnoval moct pozornost. Mezitím vším jsem na sobě pozoroval, že jsem během dne velmi ospalý a moje pozornost/koncentrace na školní učivo (Střední škola - gymnázium) byla na bodě mrazu. Je třeba říci, že už cca měsíc před prvními příznaky ekzému jsem pociťoval velkou únavu během dne a nekoncentraci (dokonce jsem můj koníček - sport, omezil na minimum, prostě jsem na sport němel ani náladu ani energii). Školu jsem ale pořád zvládal, takže o nic moc nešlo. Ekzém stále úplně nemizel, takže jsem si nechal poradit od mé babičky. Dala mi nějaký krém/mast od které jsem toho příliš nečekal... opak byl pravdou. Jednoho dne jsem vstal z postele a když jsem se koukl do zrcadla měl jsem ekzém kolem oka. Bylo to celkem nepříjemné nejen na pohled. Vzal jsem tedy babiččinu mast a namazal jsem si tvár v oblasti oka, obočí a pod okem. Když už jsem byl v tom rovnou jsem si namazal můj ekzém na levé ruce a můj nový ekzém v oblasti zad. Vůbec jsem nevědel co je to za mast a v tu chvíli mi to bylo opravdu jedno. Pocit nepříjemnosti byl prošte moc silný. Dále můj den pokračoval tak, že jsem byl klasicky unavený( ale stával jsem brzy takže tentokrát byla únava na místě), dále jsem se nasnídal (cerealie s mlikem) a usedl jsem k počítači (do Školy jsem zrovna nemusel, jelikož byli prázdniny a na venkovní hrátky bylo moc brzo) ... takže jsem celé dopoledne jenom jedl cukry (cereálie) s mlékem a díval se na nějaké videa/filmy a byl jsem unavený. cereálie s mlékem jsem zapil energetickým nápojem, což únavu mírně oslabilo. Kolem 11:00 - 13:00 byla únava tak velká, že jsem si rozhodl dopřát "šlofíka". nevím jestli to je podstatné, takže to radší zmíním : Myslím, že před nebo po šlofíku jsem si dopřál horkou koupel. Když jsem se probudil po šlofíku, při kterém jsem měl sluchátka s hodbou, cítil jsem se najednou nějak lépe. Unáva byla pryč a to šlofík trval asi jen 30 minut. postupným probouzením jsem zjistil, že se cejtím asi nejlépe za poslední 3 měsíce. Neměl jsem už chuť jíst cereálie. Mél jsem chuť prožívat věci dokonce jsem zavítal na nějaké porno stránky, protože jsem byl z ničeho nic opravdu sexuálně vzrušen. Bylo mi opravdu skvěle. Chvĺi jsem se dokonce zkoušel učit a jak se říká "šlo to samo", ale po chvíli jsem se pŕestal učit, protože mi přišlo, že tak skvělou náladu musím využit jinak. jsem si pustil na plný pecky muziku (nastesti nikdo nebyl doma) a tancoval jsem asi 2 hodiny v kuse. potom jsem si pustil film Limitless (protože mě napadlo, že se cítím jako hlavní postava v tom filmu :D). Jen když o tom dnu píšu mám úsměv na tvářích. Večer jsem s kamáradama vyšel ven, jen tak pokecat s pivkem v ruce. ALE já si ani to pivo nedal, což byl pro mě samotnýho šok. i kamáradi říkali, že se chovám nějak jinak (nerekli jestli lépe nebo hůře, pouze jinak). Večer jsme zašli podívat se na nějaký film k jednomu kamáradovi. Domůu jsem se vrátil asi kolem 24:00, ale ješte jsem chvíli trávil na počítači, takže do postele jsem ulehl asi kolem 01:00, ale moc se mi spát nechtělo, ale stejně jsem nějak usl.
Ráno jsem se probudil, v domění, že včerejší náhlou euforii zažiju znova, ale ono nic. Byl jsem zase ten nudný, unavený člověk. což me dost deprimovalo. Časem se mi začalii ekzémý znovu horšít a moje koncentrace ve škole byla opravdu mizerná (z 1-2 jsem přešel na 3-4). Docela mě to psychicky ničílo, ale spíše mě ničil fakt, že nezažívám a možná již nikdy nezažiju ten "euforický den". takźe jsem začal googlovat náhle příčiny euforie atd. Vyhledal jsem pojem tzv. mánia/hypermánia - což docela sedělo, až na to, že jsem předtím žádné deprese neměl. Další co jsem našel byl pojem "coffe nap" (kávový šlofík), což také docela sedělo, protože jak jsem zmiňoval měl jsem ten den energetický nápoj (prostě kofein, o který při "coffe nap" jde + krátký spánek, neboli nap (=šlofík)). Logicky mě napadlo vyzkoušet to. Bohužel žádná euforie. Možná jsem byl trochu více "ready", ale rozhodně se to ani nepřiblížilo k euforii. Coffe nap jsem zkošel více dní... kombinoval jsem to různě s jidlem i bez jídla. steplou sprchou nebo v době kortisolové výše i níže. Prostě nic! Takže jsem se ani týden utápěl v depresích. Dokonce jsem přemýšlel nad sebevraždou, ale to bych nikdy asi neudělal kvůli blízkým. Začal jsem googlovat dál a našel jsem pojem KORTIKOSTEROIDY (což jsou steroidy, které se často přídávají do mastí na ekzémy. Zjistil jsem, že po aplikaci kortikosteroidů je poměrně častá euforie. A pak mi to došlo! Vźdy babička mi vlastně dávala nějakou mast na ekzém, kterou jsem si v hojné míře dal dokonce i na obličej. Zkoušel jsem ji hledat, ale nejspíše jsem si už vyhodil a ani název si nepamatuju. Zeptal jsem se babičky co to bylo za mast, Bohužel také už si nevzpomíná. Prohledal jsem babičce šuplík s léky (má jich opravdu mnoho) a našel jsem dokonce i kodein a různé léky. ALE hlavně jsem se zaměřil na mastičky co tam měla. Našel jsem 2 mastě . První mast se jmenuje ADVANTAN mastný krém, což je krém který obsahuje methylprednisolon (=kortikosteroidy).
Název DRUHÉHO krému/masti mi vypadl z hlavy, ale také obsahoval methylprednisolon (myslím, že ve stejné míře). Dneska jsem si krém Advantan i přes všechny rizika (viz. zavislost puchýře atd.) aplikoval. Asi do hodiny ,po natření masti na oblast kolem oka a levou ruku, jsem spal. Bylo 4 odpoledne a spal jsem asi do 7 večer což bylo celkem dost na "Šlofíka". Ale žádnou euforii jsem bohužel opět necítil. Je to dost možné, že to nemelo účinek, ve smyslu euforie, kvůli tomu, že to bylo aplikováno pozdě odpoledne + že mů šlofík byl až příliš dlouhý. Nejsem si vůbec ničím jistý, ale cítim se jak člověk závislý na pervitinu (pár jich znám). Jsem rozhodlí Mast Advantan zkusit zítra znovu dřívější dobu (ráno-poledne). Jestli ani zítra se nebudu citit jak predtim a nebo alespon trochu lepe tak uz opravdu nevim co budu delat... bojim se ze zacnu s drogama, abych se citil zase dobre. Je to dost hloupe reseni to mi je jasný, ale je mi to uprimne uplne jedno. PS : s drogama moc zkusenosti nemam (pouze s marihuanou), ale znám pár lidi co v tom "jedou". Jinak ekzém stále mám ve stejném stavu, ale uz tolik nesvědí. Deprese se pretrvavají. ale nedávam nic znat.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Jaroslave,
podle toho, jak jste se podrobně rozepsal, mě v první chvíli i napadlo, jestli jste přeci jenom nějaké stimulanty, ať už v podobě kofeinových tablet, energydrinků nebo nějakých drog, neužil. Ale podle toho, co píšete, tak nic neužíváte, je to tak?
Jardo, kortikosteroeidy nejsou nic k experimentování. Užíváte-li na nějakou větší plochu těla takovéto masti bez doporučení a dohledu lékaře, aniž byste s ním konzultoval, co se s vámi děje po psychické stránce, skutečně velmi riskujete. Tyto léky by se vždy měly užívat pod dohledem lékaře třeba právě i z toho důvodu, že skutečně mohou mít vliv i na psychiku - a to oběma směry (euforie, ale i deprese). Nicméně není to jediný účinek, které tyto léky na tělo mají. Nechci vás strašit, ale můžete si ublížit.
Druhá věc - pokud vám není po psychické stránce dobře, lze to řešit i jinak než užíváním stimulantů nebo kortikosteroeidů. Existují antidepresiva, fytoterapeutika, ale také terapie ... to vše může mít velmi positivní vliv na váš psychický stav. Sice to neudělá zázrak během pár hodin, ale rozhodně to není zdaleka tak nebezpečné, jako experimentování s drogami nebo mastmi.
A poslední - experimentování s drogami sice může splnit v první vlně vaše očekávání - dodat vám energii a pocit euforie, ale o to spíš vám pak může zachutnat a o to hůř se vám pak bude užívání kontrolovat. Navíc jste ve věku, kdy procházíte bouřlivým fyzickým, psychickým i hormonálním vývojem. Vstupovat do tohoto procesu drogami vede k jeho narušení a o to většímu ovlivnění vašeho celkového vývoje. Je v pořádku hledat, zkoušet, přemýšlet i nevědět. Ale na drogy ale i léky si raději dávejte pozor. Zdraví máte jen jedno a byť v této době nejspíš vaše tělo vydrží hodně, může se vám to v budoucnu vymstít. Nemluvě o tom, že drogy jako takové mají obecně spoustu rizik. A mimo jiné by se snadno mohlo stát, že jako vedlejší efekt se vám zhorší jak kožní problémy, tak ty psychické - na dojezdech budete o to depresivnější, unavenější a nic vás nebude bavitl, ve výsledku se po nějaké době zhorší i školní výsledky. Vše, co chcete v tuto chvíli řešit, a dost možná v první chvíli přebijete nebo potlačíte zážitkem na drogách, se může celkem snadno také zhoršit. A v případě dlouhodobého užívání je zhoršení všech potíží víceméně nevyhnutelné.
Nechtěl byste proto nejprve vyzkoušet hledat skutečnou příčinu a řešení vašich potíží? Ne jen utéct k drogám jako náhradní "bezpracné" zkratce k príma zážitku, která má ale spoustu obrovských rizik? Co si promluvit s rodiči, konzultovat vše s lékařem, kožním lékařem, psychologem, zkusit psychoterapii? Pokud by vám tato cesta dávala smysl, budu ráda, klidně se pak ozvěte v případě, že byste stál o kontakty.
Pro jistotu posílám odkazy na informace o stimulačních drogách. Než se do jakýchkoli experimentů pustíte, podívejte se na rizika a případně i zásady bezpečnějšího užívání - zde.
Rizika užívání kortikosteroidů vedoucí k psychickým/psychiatrickým potížím - např. zde.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.