Jak zvladat chute
Týnka
Dobry den,je mi 19let,pervitin jsem brala dva roky,nosem nebo kouřila. Brala jsem docela často a hodně,ale praci i skolu jsem zvladala v pohode i zdravotne jsem na tom byla fajn,pernik me bavil a uzivala sem si to.pred rokem a ctvrt jsem ale neplanovane otehotnela a rozhodla se si miminko nechat,takze jsem se vsim okamzite prestala.Byla to samozdrejmost a cele tehotenstvi i prvni mesice jsem na pernik ani nepomyslela protoze to bylo bud pernik nebo mimco,myslela sem ze uz mam vyhrano,ale malimu je uz pul roku a me zacali přepadat strašny chutě.často mam ty živy sny ve kterejch beru a kazdej den na matro musim myslet,zvlast kdyz potkam stary znami nebo jen slysim blbou pisnicku,prijde mi ze mam problem s tim ze jsem skoncila tak ze dne na den a prijde mi,,ze bych si to jeste chtela uzit,,.zatim dokud syna kojim bych caru bezproblemu odmitla ale az kojit prestanu bojim se ze se neudrzim a budu chtit zacit ,,obcas davat,, napr kdyz bude malej u babicky,a zase s tim zacnu...diky za odpoved a byla bych rada kdybych mohla podniknout jine kroky nez se fyzicky obratit na nejake centrum a tak.kdyby bylo neco co pro to muzu delat sama,pripadne jesi neni treba neco na zpusob NA online.dekuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Týnko, zdravím Vás,
dobře, že jste napsala.
Je skvělé, jak jste zvládla těhotenství a držíte se, i když jak uvádíte, to jistě není snadné. Proto klobouk dolů! Máte můj obdiv a respekt!
Jak jistě víte, na drogy se váže i psychická závislost, ta dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde zaběhat a má pocit, že tomu uteče, někdo se z toho vykreslí, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem, způsob, jak pracovat s chutí si každý musí najít sám. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde, když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"... například sledování filmů s drogovou problematikou nebo poslech hudby, kterou máte s konzumacemi spojenou, není úplně dobrý nápad. Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí... V těchto chvílích, kdy jste oslabena chutí, sledování těchto filmů, hudba, která se váže k drogám, Vám může oživit vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit, sílit a v tom nejhorším případě i zcela ovládnout.  I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat a toto všechno lze využít k tomu, abyste ještě více pochopila svůj vlastní spouštěcí mechanismus Vaší závislosti, tím pádem byste byla lépe a více vyzbrojena dalším případným atakům chutí...
Netuším, jestli jste prošla léčbou, doléčováním (?). Pokud ano, klidně byste se mohla spojit svým terapeutem, se kterým jste spolupracovala, a to co se s Vámi děje, s ním probrat. Pokud jste nikoho takového neměla a teď tedy nemáte na koho se obrátit, můžeme Vám doporučit nějakého kolegu. Uváděla jste, že se Vám sice moc fyzicky nikam nechce, nicméně bych to ještě doporučila zvážit, věřím, že by Vám terapeutická podpora byla k užitku. V případě, že by pro Vás byla dostupná Praha, mohli bychom Vám nabídnout naše služby, máme specializovaný program pro matky/uživatelky, nebo se dá chodit ke kolegyni PHDr. Preslové na konzultace i s děckem, pokud byste měla problém s hlídáním. Na všem se dá domluvit...
Tak to zvažte a klidně se ozvěte. Pokud byste chtěla, klidně můžete využít i tvz. ,,skrytou poznámku", není součástí veřejného webu, nikdo ji tedy neuvidí. Napište kdykoliv budete potřebovat!
Přeji Vám, ať se Vám daří i nadále, mějte se hezky.
S pozdravem, Markéta Kordová