ucinek
mara
jaky je rozdil mezi metadonem a subotexem. uzivam leta metadon a chci prejit na subotex, jak se budu citit po poziti subotexu,kdyz jsem zvyklej na metadon

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Metadon a Subutex (účinná látka buprenorphin) jsou opiáty, které se používají vrámci substituční léčby závislosti na opiátech, zejména heroinu. Oba dva jsou dlouhodobě působící, t.j. stačí je brát jednou denně. Je mezi nima jeden zásadní rozdíl - metadon je čistý opiátový agonista, buprenorphin je částečně agonista a antagonista. Agonista znamená, že na opiátových receptorech působí ve smyslu plus, laicky řečeno, vyvolá účinek. Heroin a morfin je taky čistý opiátový agonista. Antagonista působí na receptorech ve smyslu mínus, t.j. obsadí je a zablokuje. Čistý opiátový antagonista je Naloxon, který se používá při předávkování opiáty (heroinem), vytesní opiát z receptorů, tím zachrání život, ale zároveň vyvolá absťák. Buprenorphin část opiátových receptorů stimuluje a část zablokuje. Buprenorphin má silný analgetický efekt, ale míň euforický a méně tlumivý, než čistý agonisté.
Pokud budete přecházet z metadonu na Subutex, tak je důležité, abyste byl minimálně 36 hodin bez metadonu, ideálně ještě dýl. Protože když si vezmete Subutex na metadon, tak právě částečná antagonistická aktivita buprenorphinu vyvolá absťák tím, že z některých receptorů vytěsní metadon a zablokuje je. Je to velice nepříjemný stav, kterému se dá předejít právě co nejdelší dobou mezi poslední dávkou metadonu a první dávkou Subutexu. Přechod mezi metadonem a Subutexem proto může být první dny nepříjemný, pak se to ale srovná a žádné problémy nejsou. Stejně tak přechod mezi heroinem a Subutexem bývá první den dva nepříjemný.
Subutex má proti metadonu tu výhodu, že je jednodušší z něho uplně vyabstinovat. Má ale ještě jinou výhodu, a to, že není nutné chodit každý den na výdej, že se dá předepsat na delší čas, ne jako metadon, kde je maximální doba výdeje domů 2 týdny. Na Subutexu člověk není tolik omezen a vázán na místo výdeje a může žít relativně svobodný život.
S pozdravem,
VP