Antipsychotika
Petr
Zdravím, po dobu pobytu v pl Šternberk jsem užíval rileptid a užívám ho i nyní doma, vzhledem k tomu, že jsem onemecněl, musel jsem rileptid vysadit a dnes večer, když jsem se díval na strop, tak jsem viděl skrvny a škrábance, když jsem otevřel oči ve tmě blikaly všude modré světýlka, ať jsem se v posteli otočil na jakoukoliv stranu, na každé jsem měl pocit, že se děje něco jiného, pamatuji si, že jsem na jedné straně slyšel hluk vlakového nádraží, na půlce obličeje jsem cítil tlak a vždy se tento tlaka vrátil.
Netrpím žádnou poruchou chování, nemám bipolárni poruchu a ani schyzofrenii, nejsem ani agresivní. Zkrátka v ničem, co jsem přečetl v příbalovém létaku se neshoduji s potencionálním pacientem.
Prosím o radu a pomoc, zda-li u mě mohlo vysazení tohoto léku vyvolat “halucinace“ (nevím jak jinak to nazvat) a jestli se s tím dá něco dělat. Předem děkuji za odpověd.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den.
Antipsychotika, jak sám název říká, se primárně využívají při léčbě psychóz. To znamená, že jejich hlavní využití je v léčbě poruch myšlení (bludy) a poruch vnímání (halucinace) a z toho odvozených poruch chování jako je například neklid, agresivita nebo sebevražedné chování. Krom toho mají i další účinky, pro které se nasazují i v jiných případech. U některých se využívá jejich tlumivý účinek při léčbě nespavosti nebo při zmírnění úzkosti a napětí. Potlačují zvracení, takže mají využití i v gastroenterologii. Můžou se kombinovat např. s antidepresivy, kdy potencují účinek antidepresiv. Dále se nasazují při různých přechodných těžších poruchách chování vrámci intoxikace či odvykacích stavů, při tlumení agresivity, neklidu, strachu. Antipsychotika halucinace nevyvolávají. Halucinace jsou buď příznak nemoci - například psychózy, je to porucha vnímání, ale za určitých podmínek se můžou vyskytnout i u zcela zdravých lidí, například při vyčerpání, nebo se vyskytují při některých odvykacích stavech. Obecně se antipsychotika vysazují pod dohledem psychiatra, protože při náhlém předčasném vysazení nebo svévolném ukončení léčby se může stát, že se příznaky, kvůli kterým se původně antipsychotika nasazovaly, opět vrátí. To, že po zaléčení netrpíte žádnou poruchou, je jenom dobře, to je i cílem léčby, jenže je nutné i nadále užívat léky dle doporučení, aby se Vám nemoc opět nevrátila. Nedoporučuju dělat jakékoliv zásahy do antipsychotické ale i jiné psychiatrické medikace bez vědomí a konzultace s Vašim psychiatrem.
S pozdravem,
VP