Heroin a psychické onemocnění
Petr
Dobrý den, může užívání heroinu způsobit psychické onemocnění? Případně, která ta onemocnění jsou nejčastější při užívání opiátů? Mohou se psychická onemocnění projevit i několik let po ukončení užívání heroinu, i když je dotyčný už několik let v substituční léčbě subutexem, respektive bude brát subutex do smrti? Děkuji za vysvětlení.Petr

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den, Petře.
Z pohledu dopadu na psychické (a i tělesné) zdraví je heroin (a opiáty obecně) jedna z nejbezpečnějších drog a léků - opiáty mají pořád využití v medicíně jako léky. Nevyvolávají toxické psychozy (jako např. THC, pervitin nebo alkohol). Nedochází k poškození mozku, poruchám paměti nebo demenci a to ani při dlouhodobém užívání (jako např. při alkoholu, BZD, toluenu). Nepoškozují jiné orgány (jako např. alkohol - játra, kokain - srdce, plíce).
U uživatelů heroinu nedochází k poškození zdraví drogou samotnou, ale nečistotou heroinu, nemožnosti odhadnout dávku a následně předávkováním, způsobem užívání - různé infekční komplikace při injekčním užívání. Tyhle problémy řeší substituce - bezpečné podání opiátu o známém složení a množství. Na substituci můžete být klidně i celý život. Když budete dodržovat pravidla substituce, je riziko poškození zdraví minimální.
S pozdravem,
VP