Zbavení se závislosti na lécích
xxxxxxxxx
Dobrý den, je mi 14, v srpnu 15 let, a již od 6 beru prášky na Tourettův syndrom a úzkostně depresivní stavy. Konkrétně anafanil a tiapridal. Bohužel jsem si na nich vytvořil velmi silnou závisost a nebrat je nevydržím ani týden. Přesto ale doufám že mi pomůžete nají jednoduché řešení jak se závoslosti zbavit aniž bych pociťoval tak silný absťák. Případně po jaké době se to podaří.
Děkuji xxxxxxxxx

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
díky, že se na nás obracíte. Léky, které zmiňujete (pravděpodobně máte na mysli Anafranil?), nejsou přísně vzato řazeny mezi látky, které vyvolávají závislost. (Ta má určitá diagnostická kritéria, měla by naplnit alespoň tři z nich - bažení po látce, ztrátu kontroly nad užíváním, tělesný odvykací stav, nárůst tolerance a v důsledku toho zvyšování dávek, zanedbávání zájmů, užívání i přes jasné negativní důsledky.) Když je ale berete delší dobu, tak po jejich rychlém vysazení (zejména ze dne na den) dojde k rozvoji příznaků z vysazení, které mohou být dost nepříjemné - v něčem se mohou podobat stavům, kvůli kterým vám léky předepsali. Organismus je po delší době užívání navyklý fungovat v biologické rovnováze, která s přísunem dané látky počítá. Když potom lék naráz vysadíte, rovnováha se tím trochu drasticky naruší a dojde k často dost dramatické reakci.
Obecně tedy platí, že tyto léky je potřeba vysazovat pozvolna, postupně, klidně během několika měsíců.
Ale - myslím, že by bylo fajn, abyste vysazování nejdřív probral se svým psychiatrem nebo svou psychiatričkou (a možná rodiči nebo někým takovým?). Pravděpodobně máte důvody, proč je už dál brát nechcete - povězte mu/jí o nich. Zkuste to v klidu prodiskutovat, probrat pro a proti, domluvit se na nějakém postupu. Sám píšete, že nebrat je nevydržíte ani týden. Je docela možné, že po vysazení (i pomalém) se nějaké potíže objeví - je dobré, abyste si o tom promluvili a vymysleli třeba nějaký plán, jak potom dál postupovat. Je určitě lepší, abyste na to nebyl sám.
Přeju hodně štěstí a ať se vám daří!