marihuana
mamina
Dobry den muj 17lety syn kouri travu pres nejakou sklenenku nekdy i petku s vodou uz vice jak rok to s nim resim co zacal chodit na ucnak je to jeste horsi ma tam podobne kamarady a kouri i 2krat denne snazila jsem mu vysvetlit ze to pro nej neni vubec dobre mnoho clanku jsem si precetla a vysledek dnes si zakouril travu primo predemnou ikdyz vedel mi to vadi prosim co muzu udelat aby s tim prestal dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Mamino, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení i pocity bezmoci. Odpusťte, takto na dálku, s minimem informací, se velmi těžko radí. Co je však jisté, že máte stále ještě "páky" na to, abyste, jako odpovědná osoba za nezletilého v péči, podnikla určité kroky, respektive nastavila hranice společného soužití a měla přímý vliv na to, co se, tedy minimálně doma, bude dít, a co rozhodně ne.
S tím, co bude syn dělat mimo domov, je to ale těžší, předpokládám, že to, že syn "hulí", není jediným konfliktem, který se ve Vašem vztahu odehrává. Z mého pohledu tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, přes všechny negativní vlivy a dopady, které na mladistvé uživatele THC má, jste především Vy.
Proto Vám doporučuji, abyste zavolala do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a pracuje s rodinnými příslušníky uživatelů návykových látek a domluvila si termín schůžky, není nad osobní pohovor.
Při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit.
Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulaci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ služby.
Dozvíte se, jak se synem komunikovat, jaké mantinely a hranice nastavit a jak je držet, případně jak důsledně "dotáhnout", uplatnit a realizovat opatření, která pro případ jejich porušení, nastavíte.
Pracovníci Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit podpořit motivaci syna k pozitivním změnám a jakým chybám se máte rozhodně vyhnout, co je podpora a co nikoli.
Bohužel, řada rodičů, byť s nejlepšími úmysly, chybně volenou podporou jen umožňují setrvávání potomků v užívání, neb přispívají k jejich propadu do závislosti.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomoci někomu dalšímu, nebo mít vliv, pokud to u dospívajících lze, na jeho životní styl, k obrazu svému. V případě syna, užívajícího drogy, to platí dvojnásob.
Mám na mysli, že Vás pracovníci mohou inspirovat, jak "ošetřit" sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nefunční respekt nevycházel pouze z postu odpovědné osoby, ale z prostého lidského vztahu, s hloubkou, která mu náleží.
Těžko lze vše napravit jedním sezením, to jistě chápete. Můžete si vyjednat průběžnější zchůzky, abystze byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Nezmiňujete manžela, nebo partnera, tedy osobu, o kterou byste se mohla opřít a sdílet s ní starost i radost, tím spíš potřebujete lidi, se kterými je můžete sdílet. Bude pro Vás zdravé, abyste, kromě odborníků, svoje pocity sdílela s někým z rodin, okruhu přátel, někým, kdo stojí nohama na zemi a podpoří Vás.
Doporučuji Vám neutápět se v chmurách, "naordinovat" si činnosti, které Vám přinesou radost, umožní "upustit ventil", jít se také někam pobavit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na služby v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, využijte služeb naší bezplatné specializované Poradny pro rodiče:
Poradna pro rodiče PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.virtualniklinika.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i synovi vše dobré,
Amrit Sen.